Polaris Indy XLT SKS variatorsetup

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Hej!

Har som rubriken antyder en XLT SKS som jag skulle vilja få till variatorerna bättre på. Idag har den inte original då variatorn har blivit ihopsatt i all hast av den personen jag köpte den av. Den fungerar att köra med men jag tycker den är trött på lägre varv och verkar inte heller vilja varva ur riktigt. Vet någon vad som satt i dem eller vad som kan rekommenderas för att få den att gå snällt och fint? Använder den mest för att dra pulka så att dreva ner är också ett alternativ för att få den att orka bättre.


edit:
tunade in mina google skills och hittade sprängskiss för den och där anges att det är
7041148
SPRING-CLUTCH(GOLD) | (Gold)
i primären och
7041296
SPRING,BLUE,DRIVEN CLUTCH | (Blue)
i sekundären med en 34 graders helix.
5130896
RAMP,DRIVEN,34 DEGREE

HIttar dock inte vilka vikter som sitter org. Får riva och kika hur det ser ut i den nu.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Börja med att kolla igenom variatorerna så den är i bra skick. Sen kolal vad det sitter för vikter i, mycket möjligt att man satt i något nyare oslitet som man hittat fast för tunga...
Sen vill du ha ett mjukt inslag så shimsa primären närmare remmen.
 
Reactions: andhag

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Skicket är nog "sådär" på variatorerna. Sitter fel primär monterad enligt han som sålde den då han slängde på den för att kunna få den att gå öht och är nog benägen att hålla med för primären som sitter monterad har startkrans och det är ingen elstart på den jag har :)

ska riva när jag kommer till stugan i mellandagarna och göra en översyn.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
En annan fråga, om någon har koll. Sekundären är sjukt svår att ställa remspänningen på, är en platta man ska vrida på och det verkar inte funka klockrent direkt.

Som vi lyckades förstå det är det nr 12 som man vrider på för att justera remmen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Sök på polaris parts art nr för vikterna och googla på det så kan vikter på typ ebay uppge vikten på dem.
Samma sak med fjädrarna. Både primärvarren och sekundären kan ju va slut i bussningar och rullar också.
Fjädrarna kan va rätt men sluta eller gått av.
 
Reactions: andhag

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Sök på polaris parts art nr för vikterna och googla på det så kan vikter på typ ebay uppge vikten på dem.
Samma sak med fjädrarna. Både primärvarren och sekundären kan ju va slut i bussningar och rullar också.
Fjädrarna kan va rätt men sluta eller gått av.
Verkar vara svårt att få fram vad det är för vikter, OEM nr hittar jag och hittar dem lite överallt men det står inte vad det är mer än 10m(3).

1321528 WT/BUSH.ASM,10M(3), startvikt 10 sen står det bara -M på vikterna som dyker upp när man googlar på dem.

HIttat mer eller mindre det jag behöver för att kunna verifiera att rätt grejer sitter i iaf. Får börja där
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Efter ett besök till stugan i frostviken och kontroll av vad som satt i primären kan jag konstatera att det inte var riktigt rätt iaf.

En röd fjäder med nr 0646-149 vilket efter lite googlande ger mig en Arctic Cat fjäder enligt nedan,
0646-149 74 lb 228 lb Red

Org ska vara
7041148 Gold 100 lb 275 lb

Med min begränsade kunskap om variatorer innebär det att den som satt i har lägre starttryck och lägre totaltryck än original, resulterar i att inslagsvarvet varit lägre men även lägre toppvarv?

Vikterna som satt i var inte ens samma, 2st 10 vikter oklart vilken modell men enligt tabell i ett tidigare inlägg borde de vara 1321526 och väga 51,5 +/- 1 gram. Den tredje vikten var en 10-60 vikt... Det kan inte vara speciellt bra misstänker jag för balansen i variatorn?

Har inte öppnat sekundären än men ska göra det snart för att kolla status i den.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Sekundären var ett kapitel för sig, både helix och skivan hade mer eller mindre rostat fast på axeln. Efter lite trix är allt löst och numera rengjort, verkar löpa fint efter rengöringen.

Fjädern som satt i är en röd omärkt fjäder, helt omöjligt att veta vad det är med inte org iaf. Original är blå med 29-64 i tryck. Röda som sitter där är extremt mjuk, om det är en polaris röd har den 21-45 i tryck.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Någon som har tips på vart man kan hitta fjädrar till Polaris sekundärvariatorn som inte är TEAM variatorn? Verkar mest vara TEAM variatorer som det finns fjädrar till och det är förståeligt då det är den som Polaris kör med generellt numera.