Polaris IQ 600r, orkar inte varva ur känns det som.

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Ja har nyss köpt en iq 600r 08.

Tycker den har rätt bra ork på låga varv, men den tappar orken mot de högre varven och orkar inte riktigt varva ur känns det som, och den går inte fett.
Håller man stumt ett par sekunder däremot så känns det som den trycker på lite mer.

Känns som variatorerna kan vara boven, eller har jag fel?

Har fått tips om vad jag ska köpa för vikter och fjäder men tycker ändå den borde orka varva ur med orginal bestyckningen? (vilket jag i och för sig inte vet om det är då förra ägaren kanske varit där och pillat, vad sitter det för orginal vikter och fjäder i den så kan jag kolla fall det är bytt eller inte?.)
 

bostrom321

Välkänd medlem
12 mar 2012
134
0
6
Umeå
kollat om det är vatten i luftburken?

Bluddrar den också på höga varv?

Kan va statorn som strular också
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Fjädern i primären kan vara slut eller av. Samma sak med sekfjädern men det är mer ovanligt att den går av eller blir tvärslut.
Ibland håller primärfjädrar spänsten bara några få mil innan de sunkar ner sig och om det är Polarisfjäder är det stor risk den är sunkig.

Du bör nog ta isär primärvarren o kolla vilka vikter samt vilken fjäder du har annars blir det svårt att svara på vad som är felande.

Sekundären kan du ev se vilken helix som sitter i, leta siffror på den och kolla vilken färg fjädern har.

Har du tur kan det sitta ställbara vikter i den och då blir det lätt att justera in slutvarvet.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Fjädern i primären kan vara slut eller av. Samma sak med sekfjädern men det är mer ovanligt att den går av eller blir tvärslut.
Ibland håller primärfjädrar spänsten bara några få mil innan de sunkar ner sig och om det är Polarisfjäder är det stor risk den är sunkig.

Du bör nog ta isär primärvarren o kolla vilka vikter samt vilken fjäder du har annars blir det svårt att svara på vad som är felande.

Sekundären kan du ev se vilken helix som sitter i, leta siffror på den och kolla vilken färg fjädern har.

Har du tur kan det sitta ställbara vikter i den och då blir det lätt att justera in slutvarvet.
I primären satt det en vit/röd fjäder och 58g vikter.
Fjädern var inte av och om den är slut eller inte vet jag inte hur jag märker, men den var då hård iallafall

Ska ut och ta mig en titt på sekundären nu.
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Visst hade du kikat så att VES ventilerna går lätt ?

Kika så att inte bussningarna i vikterna är slut

Är den hel svart fjädern i sekundären eller svart/silver ?


Min setup på variatorerna
Trycker på bra och ligger stadigt på 8150rpm ungefär

Primär:
Bellybuster 10-60
Team 140/320 (RÖD)

Sekundär
Helix i läge 66/44-46
Team 160/240 (SVART/LILA)
2 st delrin washers under fjäder koppen
Drevning orginal

Där har du nått att sikta på
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Visst hade du kikat så att VES ventilerna går lätt ?

Kika så att inte bussningarna i vikterna är slut

Är den hel svart fjädern i sekundären eller svart/silver ?


Min setup på variatorerna
Trycker på bra och ligger stadigt på 8150rpm ungefär

Primär:
Bellybuster 10-60
Team 140/320 (RÖD)

Sekundär
Helix i läge 66/44-46
Team 160/240 (SVART/LILA)
2 st delrin washers under fjäder koppen
Drevning orginal

Där har du nått att sikta på
Yes det har jag gjort och det tyckte jag dom gjorde.

Blir fan osäker.. får kika imorgon igen.
Ägaren innan sa att ägaren innan han kunde ha bytt till mjukare fjäder i sekundären men har var osäker.

Belly buster 10-60 är beställda och väntar bara på att få hem dom
Har en rosa 180-320 liggandes här hemma och har blivit tipsad av några att köra med den, vad är skillnaden på den och den röda i praktiken?

Får beställa lite saker och testa vidare då, tack för att du tog dig tid att skriva ner det :)



EDIT: pallade upp skotern och nöp fullt, ''toppmuttrarna'' ska då titta ut genom hålen på VES locket fick jag förklarat för mig?
Isåfall är felet VES portarna ändå, för dom såg knappt ut att röra sig tyckte jag även fast dom är rengjorda och gled lätt.
 
Last edited:

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Om du har en Svart fjäder (155/222) så blir den för mjuk i sekundären

Skillnaden i praktiken på den röda (140/320) och rosa (180/320) är att den slår till lite tidigare med den röda ungefär vid 4200rpm med min setup

Ordna till variatorerna först och provkör igen efter det
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Det var vesportarna som var boven, går fint nu :)
Dock ska jag pilla på med variatorerna också :)
 

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
Det var vesportarna som var boven, går fint nu :)
Dock ska jag pilla på med variatorerna också :)
Hur fixade du till dem? Eftersom de gick lätt o verkade ok.

Ena ves locket på min svettas lite, funderar på om det kan hjälpa att plana plastlocket lite. Membranet är helt o fint.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Hur fixade du till dem? Eftersom de gick lätt o verkade ok.

Ena ves locket på min svettas lite, funderar på om det kan hjälpa att plana plastlocket lite. Membranet är helt o fint.
Det var vakuumstyrningen som jävlades så kopplade bort den bara.


Kikade i sekundären, det satt en svart/vit fjäder :)
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jag har exakt samma problem med min.
Har originalvariatorsetup men där sitter inte problemet, har nämligen testat en polares exakt likadana variatorer på min maskin och den är lika orkeslös med dem. Vill endast varva ca 7300rpm.
Har rengjort avgasportarna och kollat så att gummituttarna håller tätt. Kopplade du bara bort vakuumstyrningen och problemet försvann? Det låter ju lite konstigt?! :)
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
haha, yes jag kopplade bara bort det och pluggade slangarna så gick den som den skulle :heh:
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jag kliade mig blodig och trodde seriöst aldrig att jag skulle lösa problemet.
Provade byta stift, tändspole, tändkablar, sänka nålen, höja nålen, vrida luftskruvar, rengöra förgasarna flera gånger. M.m.
Testade tillslut en polares förgasare och skotern gick som en raket på en gång. Kopierade hans bestyckning födutom att sänka nålen då hans stift är mer eller mindre vita vid halvgas.
Problemet löste sig ej, den bluddrade vidare.
Hittade ett youtubeklipp om hur man justerar tps-sensorn. Av en iphoneladdare, en usbförlängningskabel, några kabelskor och en multimeter hade jag mig ett mätverktyg. Tyvärr gav laddaren 5,13 volt men jag tänkte att det kunde man kompensera i justeringen. Vid full gas gav den endast 3,82 volt genom sensorn. Jag ökade till 4,13 och startade skotern, vips så gick den hur fint som helst på lågfart och mellanregister, full gas däremot klippte den vid 6900rpm. Jag justerade ner till 4,03 och nu går den som ett skott!

Det enda är att den växlar för snabbt så jag misstänker trött originalprimärfjäder så det blir till att beställa en ny!