Polaris iq 600rr -08 Lynx rs 600 -08

alexanaje

Välkänd medlem
1 feb 2010
272
0
16
örnsköldsvik
Sitter i tankarna på att införskaffa mig en ny skoter då den gamla är såld. Har som sagt spanat in lite olika skotrar men inte riktigt bestämt mig en då jag fått mig en dålig uppfattning om hur lynxen ska vara. Enligt min uppfattning ska lynxen vara som en "modern" 440 maskin.

Kör för mestadels hård ledkörning och blir väl lite bana och kanske någon liten sväng i pudret då och då.

Det jag har funderat över är valet mellan en iq 600rr 2008 eller en lynx rs 600 2008, vad jag har fått för uppfattning är att lynxen ska vara en "hårdare" skoter och inte lika driftsäker som polarisen men dock ska den gå mycket bättre.

Skulle vara bra om ni skrev lite skillnader mellan skotrarna och speciellt hur lynxen fungerar till min typ av körning. Vill inte sitta i vinter och behöva skruva mer en nödvändigt. Går den att köra som "vanligt" folk efter led utan att man ska vara rädd för att kolvarna ska ryka eller att den ska gå varm?

Prio 1 då det gäller skoter köp från min sida

*Motorns hållbarhet och underhållning
*Chassiet ska vara stabilt och robust inget "rackel"

kom gärna med andra förslag som ni tror kan vara lämpliga att spana in.


Tack på förhand!

MvH
Alex
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Ja, 600RR (racing replica) är ju en ledskoter variant av crossmaskinen 600R och Lynx RS en ren crossmaskin som självklart även funkar på leden och pudret men ha i åtanke att den drar mellen 4-6liter milen så soppakontot blir mer än dubbelt så dyrt som en RR. Vad de gäller hur mycket stryk en 600RR tål på en bana ska jag dock låta vara osagt men tror dock att dämparna är lite klen för den körningen dock vilket dom flesta ledmaskiner lider av.
Ska man jämföra så är Polaris 600R och Lynxen mer jämförbara.

Sammanfattning: Lynxen på bana och RR:en på led och puder, om du inte har råd med stort soppakonto förstås.