Polaris PRO RMK 800 -2012

strande

Prospect sledder
5 jan 2018
4
0
0
Luleå
Tjena! Ny här på forumet och även rätt ny i skotervärlden.

Köpte mig en en PRO RMK 2012 med ny cylinder och kolvar från firma. Jag har nu kört in den ca 10 mil, enligt råd och tips hur man kör in.

Inte fisköra dvs gasa på men inte hålla konstant gas eller plåga den. Har haft i extra olja i tanken. Den går som en klocka så jag är jättenöjd än så länge.

Har ni tips på hur jag ska hantera den framöver, fortsätta sätta i olja i bensinen, hur många mil ska jag "köra in den" osv.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Välkommen till forumet!

Det finns otroligt många teorier om hur man ska göra...
Hur om helst har jag också ny cylinder och ringar i min maskin och jag gjorde enligt följande.

Jag gjorde så att jag slog i ca 1% olja i halvtank. Sedan 3 kallstarter på tomgång tills han blev varm. Efter det körde jag relativt lugnt med varierande belastning/gas tills det var typ strax under 1/4 kvar. Sedan slog jag i till halvtank igen. Denna gång utan tillsatt olja så att enda oljan som var kvar var från det som van blandat tidigare. På så vis fasade jag ur oljan i tanken. Nästa gång slår jag i full tank så det kommer i princip inte vara någon olja i tanken. Tror det får räcka, kommer dock fortsätta ta det lite lugnt i några mil till.

Ska tillägga att jag har något påställd oljepump (Permanent, inte bara inkörningsperioden).
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Finns egentligen inget negativt med att skruva upp den lite.
Man får passa sig lite när man ska släppa på eller dra åt låsmuttern. Det är ganska enkelt att böja själva fästet skruven sitter i.

Kan även vara en bra ide att försöka mäta hur mycket olja den drar efter skjustering.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Milen är egentligen helt irrelevant då det beror helt på hur hårt du kör. Jämför det med hur mycket bensin den dragit istället.

Runt 2% brukar man säga. Jag brukar ta ett skjutmått från kanten och parallellt med halsen (invändigt) på oljeburken. Mäter sedan ner till oljenivån, skriv upp måttet. Sen är det bara att hålla koll på hur mycket du tankar. Sen när det är dags att fylla på olja fyller du till samma mått, tänk på att den ska stå plant såklart, eller lika båda gångerna du mäter. Sen är det bara att räkna ut hur mycket olja du fyllt på mot hur mycket bensin du tankat under perioden.

Börja och sluta såklart med full tank.