Polaris Pro x2 600

Matza

Medlem
16 mar 2012
28
0
1
Tjena, tänkte köpa en ny skoter till nästa vinter och har suttit och kollat på några olika på blocket men fastnade för pro x2 600. Så är det nån som har lite information om dom? Vanliga problem, fördelar/nackdelar, hk, körning utanför leden osv..? :)
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Köpte en Pro X2 600 vid årsskiftet och har mestadels varit nöjd med den. Riktigt mycket drag i motorn, är väl runt 125 hk i den, så upp på rullen går du även fast det ändå inte är det lättaste med den. Nu sitter det 44 mm matta på min, så jag tycker att den tar sig riktigt bra utanför led om du håller farten uppe, men om du får för dig att stanna eller det börjar gå uppförs så är risken stor att du gräver ner dig. Precis som alla kortbandare med andra ord. Sen har du ju också Walker Evans ställbara dämpare original, fina grejer. PERC (dvs elback) har du ju också, den har aldrig krånglat i min ägo.

Sen spelar det ju mycket roll vilket skick skotern är i. efter att jag köpte min relativt billigt, så har kedjan farit med följd att kedjehuset sprack, ett lager var nött i boggien, så skotern var uppe i en backe, och vändhjulet 15 meter nedanför ;)

Det är ju en racer tror jag, man kan ju jämföra den som edge-chassiets IQ R liksom. har för mig att den var mer förstärkt än föregående Edge-modeller och som sagt, den har Walker Evans dämpare original. Hittar du bara en i bra skick så blir du nog nöjd! :)
 

filips

Aktiv medlem
11 apr 2012
62
0
6
östersund
köpte en riktigt fin pro x2a i början av vintern för att jag hört så mycket gott om just ves motorerna. Den har gått helt underbart hela året, och det ända problem jag haft var att främre motorfästena gick av, vilket verkar som ett barndomsfel på polaris. För övrigt helt underbar maskin som håller när du gasar till skillnad från brp och arctic. Det är ju en tävlingsmaskin från grunden, och har ställbara walker evans runt om, (en dröm efter led) som sväljer de gupp han hittar. Jag är också väldigt nöjd med balansen i chassit och den är väldigt lätt att hantera i stora hopp. Otroligt lättmekad jämfört med nyare maskiner där du behöver strippa hela skotern för att komma åt magnapullen.. här är det bara att lyfta på huven.

Framkomligheten kan man ju faktiskt inte säga, enligt mig så tar den sig fram riktigt bra för att vara en kort, men det beror ju mest på föraren och hur villig man är på gasen.
Snabbt sammanfattat, en pigg och rapp skoter som med sina friska 125 hk kör ifrån de flesta på rullen.