Polaris pro xr 800 04 Boggieproblem.

PolarisAlex

Ny medlem
26 feb 2011
4
0
1
Hallå!

Jo jag har en Polaris pro xr 800 som har ett problem, boggien..
Det är så att boggien har inget motstånd och ingen retur, helt slut!
Jag har renoverat dämparna, men det vart ingen skillnad..
Det är så att när jag står i djup nysnö med skotern då funkar boggien som den ska eller om jag tillägger en träplank som är ca 5 cm hög ganska långt fram under mattan då funkar boggien också perfekt.
Det är som att främmre delen av mattan måste sänkas :S
Jag har släppt på remmarna, men funka inte heller..
Uppskattar verkligen den som hjälper, Tack i förhand.

MVH Alex

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
kanske fjädern som sitter fram är slut eller är det som på min rmk då ja tog ut boggien så var det stora sprickor runt stötdämpar fästningen som gjorde att ena sidan av boggien vart jätte mjuk pga att boggie rörde sej i där sprickorna va (den främre armen va helt av och hölls ihop av bara röret som går genom och där man sätter bultarna i)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.503
402
83
Malå/Adak
Om du står på plan mark/garagegolvet och lyfter upp bakdelen så bakersta delen av mattan precis tar i marken så ser du att främre delen av boggin är flera cm från marken. Sänker du ner den sakta och kollar på "saxen", (den nedersta ledade delen på baksvingen), så ser du att det enda som händer fram tills att främre delen av boggin tar mark är att saxern rör sej bakåt mot kopplingsklossarna. Under denna rörelse så slår det knappt nånting alls på bakdämparen och bakfjädrarna. Detta gör att den faller ihop nästan helt utan motstånd ända tills saxen landar på kopplingsklossarna. ProXRen har flera hål borrade i skenorna där saxen/baksvingen är skruvade i skenorna. Du kan testa att flytta bak saxen till det bakersta hålet på skenorna, detta kommer att göra att saxen vickar mindre fram och tillbaks utan den står mera stilla och i sin tur komemr detta göra boggin hårdare samtidigt som den kommmer bete sej mindre kopplad. ProXR 800an hade dessutom ordentligt klena bakfjädrar, kan vara idé att byta till grövre men tyvärr är grova polarisisfjädrar inte billiga. Tycker du ska prova söka lite i gamla trådar på forumet, ProX/IQR-boggin har avhandlats tämligen ingående tidigare.