Polaris RMK 600 144" 2008 Akut hjälp!!! Saknar laddning

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
Har ett problem med skotern min. Har tappat laddningen på skotern. Lyset försvinner, glöder endast. Men funkar just när den är kall några sek sen försvinner det. har ca 12,5V ut från AC/DC omvanlaren men tycker att det är lite för lite om man tex ska ladda ett batteri. Någon som vet hur mycket AC spänning som skall gå in i AC/DC omvandlaren. Har ca 2,5 volt växelspänning in. dvs mellan brun och gul kabel på stator. Skotern går som den ska för övrigt. Är det separat spole för lyse och tändspole?

Tacksam för hjälp
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Tändsystemet har en helt egen spole i statorn och är oberoende av allt som har med 12 V att göra på skotern.

Normal växelspänning före likriktaren bör vara ungefär 12 V, men eftersom spänningen brukar vara långt ifrån sinusformad så kan en billig digitalmultimeter visa nästan vad som helst när man mäter där. Någonstans mellan 5 och 25 V borde dock vara rimligt, och mätvärdet ändras förmodligen en hel del beroende på varvtalet och hur mycket ström som tas ut för ögonblicket.

Jag gissar att skotern har en kombinerad likriktare och spänningsregulator? I så fall ska man nog i första hand misstänka att det är den det är fel på, men det kan vara klokt att först av allt kolla kablaget hela vägen från lys/laddspolen till likriktaren så man är säker på att det inte finns någon kortslutning, jordfel eller dålig kontakt där. Skaffa fram ett elschema innan du felsöker vidare, det kan vara till god hjälp.
 

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
när skotern är kall så så funkar det en stund. då laddar den en stund ca 15,3V vilket är ganska mycket. köde lite idag och det gick bra en stund sen slocknade panelen och lyset. Det är som att när man kör lite hårdare så tappar den något typ jord eller nått. misstänker själv voltregulatorn, men den kostar 2000 spänn och finns inte som piratdel, så man vill ju inte bara chansa och byta heller. har kollat alla jordkablar till voltregulatorn som dom verkar vara ok. Det är ganka många jord till denna. 2 st AC jord och 2st DC jord. AC jord finns endast i motor och inte i chassi. SKA DET VARA SÅ?? DC jord finns i chassi.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm, om det är helvågslikriktning och samma spole används för både AC- och DC-systemet, så måste jordarna vara skilda åt. Men det verkar ändå märkligt om man skulle göra på det sättet, för i så fall måste ju motorn vara isolerad från chassi för att det ska fungera. Kan det finnas något som gör att motorn får elektrisk kontakt med chassiet ibland och ibland inte?
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Låter väldigt mycket som voltregulatorn.

Min gjorde likadant innan den klappade ihop, började med att den släckte display och lyse för mig då jag var i arvidsjaur och körde, sen dog den 2 ggr innan jag tog mig till släpet(var typ 500m). Trodde bara det var fukt i någon kontakt.

Lastade, drog hem, väl hemma så lät jag den stå på tomgång vääldigt länge och allt såg frid och fröjd ut.
Jaha tänkte jag, och drog ut på ängen och körde runt på låga varv tills jag fick upp tempen, lyse och mätare funkade fint hela tiden. Drog på ordentligt en gång, poff så försvann både mätare och lyse.

Ringde Lycksele Bildemontering och dom skickade en begagnad voltregulator, sen dess har den inte släckt lyse och mätare. Har visserligen bara hunnit köra i drygt en halvtimme men räckte med att ge fullt en gång för att den skulle släcka innan bytet.
Mätte dock aldrig laddströmmen då jag inte ville köra med den med risken att bränna ECUn, vilket blir betydligt dyrare än voltregulatorbyte.
 

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
Hittade felet igår. Det var en kabel bakom luftburken som hade skavd mot chassi, en strömkabel. den var stripad fast i en vass kan. Så det låg och eldade på lite där. Nu funkar det som det ska. Tur man inte köpte en voltregulator.