Polaris RMK 700 -01 går ojämnt vid en viss hastighet

43915

Prospect sledder
24 mar 2018
2
0
1
Vilhelmina
Hallå.

Har försökt söka mig till något svar på min skoters problem men verkar gå bet, så jag hör mig för här.

När jag kör skotern så går den hur bra som helst både på tomgång och vid hastigheter under 40 eller över 50km/h. Ligger jag och kör ungefär 45km/h så börjar den gå väldigt ojämnt. Är inte så kunnig på skotrar, men jag tycker det låter och känns som att den misständer. Den går ryckigt och tappar kraft, men om jag drar på lite med gasen så kommer den utan större problem upp i fart och börjar gå bra igen. Saktar jag ner börjar den också gå bra. Någon som kan upplysa mig om vad det kan bero på?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De va ett svårt fall då den går bra före och efter 40-50 knyck. De är nästan så jag misstänker variatorfel och inte motor för de är sällan en förgasamaskin dummar sig jyust vid det gaspådraget.Kan du känna eller se på varvtalet om de blir onormalt lågt just i den farten? Om du gasar sakta uppöver så ska varvet öka jämnt och fint förbi den farten. Ex den varvar 5000v vid 40kmt så ska den sakta men säkert gå upp i varv förbi problemområdet om variatorerna funkar.Grov gissning så varvar den nog 5800v vid 60 knyck. Men om den sjunker i varv istället för ökar då du sakta gasar dig förbi 45-50 så växlar den plötsligt på sig. Typ kärvar innan och helt plötslig släpper variatorn och växlar på sig och fastnar där ett tag. Då känns de som motorn tappar all ork och motorn kan gå snålare i bränsle pga onormal belastning som den inte är bestyckad för.Men om de nu är motorfel som gör missningarna så ta lös trottlarna i förgasarna och kolla så trottelnålen sitter fast. Om den lossnar kan den röra sig upp ned helt random och vid ett vist gaspådrag och de blir såklart fel bränsleblandning då.
De finns även tps givare på förgasarna som du kan ohmmäta upp i hela sin slaglängd. Ta bara en vanlig multimeter och tryck ner i kontakten mellan två stift tills du får ett vist motståndsvärde de är inte noga med vad de är för siffror. Tryck sedan på gasen sakta uppöver till full gas och tillbaka och leta ohm borfall just vid den gasen du tror den dummar sig, ja leta i hela gasområdet. Motståndet ska följa gasen slaviskt utan minsta lilla hack i siffrorna på någ ställe.
 
Last edited: