Polaris rmk assault 2013

linusmedstortl

Aktiv medlem
16 mar 2010
62
0
6
kopparberg
Jaha vintern närmar sig ( i mina drömmar iallafall). Aja en polaris assault är beställd. En fråga, vad ska man plocka på för något roligt på en sån? Trimpipa? Variatorkit? Ge förslag :) skriv gärna med vad ni har eller ska göra för byggen.
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Nu när det sitter finfina fotsteg orginal så är det bara ut och gasa! Tror du kommer ha en toppen vinter utan några mod. :)
Annars finns det väl alltid lite pill i variatorn man kan ändra. Hör med nån som är duktigt på sånt.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Jag är i samma sits som dig linus fast jag har beställt en Pro Rmk -13 som ska utrustas med något kul för snowcheck-pengarna + kanske lite till om så behövs.

Någon som har något bra förslag på vad man kan använda snowchecken till?

Hade lite samma funderingar där angående Trimpipa och variatorkit?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Jag är i samma sits som dig linus fast jag har beställt en Pro Rmk -13 som ska utrustas med något kul för snowcheck-pengarna + kanske lite till om så behövs.

Någon som har något bra förslag på vad man kan använda snowchecken till?

Hade lite samma funderingar där angående Trimpipa och variatorkit?
Extra boggihjul kanske kan vara något om du kör endel led. Sen finns det ju bukskydd, handtagsskydd, undersätet-väska och/eller den där nya väskan för 2013 som sitter vid rutan och höjer upp hastighetsmätaren. Skulle visst vara uppvärmd så gissar att den är bra för extra goggles/handskar.

Kapell kan ju vara vettigt också. 12V-uttag och soppadunksrack kanske kan vara bra att ha.
 
Last edited:

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
trimpipan vet jag inte, åker me SLP-Rör men skulle nog inte säga att det är värt pengarna det kostar. Alla pratar ju gott om PA toppen så sikta hellre på den. Ska dit med en sådan när hösten kommer.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Extra boggihjul kanske kan vara något om du kör endel led. Sen finns det ju bukskydd, handtagsskydd, undersätet-väska och/eller den där nya väskan för 2013 som sitter vid rutan och höjer upp hastighetsmätaren. Skulle visst vara uppvärmd så gissar att den är bra för extra goggles/handskar.

Kapell kan ju vara vettigt också. 12V-uttag och soppadunksrack kanske kan vara bra att ha.
Okok! Har redan kapell, dunk, dunkhållare och extra boggiehjul som jag fick med när jag köpte min -12.
Men jag trodde i min enfald att boggiehjulen ingick tilsammans med fotstegsförstärkarna?

Den där nya väskan vid hastighetsmätaren låter ju riktigt spännande, finns det bild på den någonstans?

Någon som vet om man kan ta FOX-dämpare på snowchecken?
 

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Själv valde jag den kraftigare trädkrammarbågen fram och bukskydd samt CA PRO XTX skidor.
Gripperskidorna är bra, men XTX passar min körning perfekt.
-12:an tycker jag gick mer än nog, så motor förblir nog orörd i min maskin iaf.
Lite variatorfix kan nog behövas, men de märks utöver säsongen.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Själv valde jag den kraftigare trädkrammarbågen fram och bukskydd samt CA PRO XTX skidor.
Gripperskidorna är bra, men XTX passar min körning perfekt.
-12:an tycker jag gick mer än nog, så motor förblir nog orörd i min maskin iaf.
Lite variatorfix kan nog behövas, men de märks utöver säsongen.
Till vilken sorts åkning passar CA PRO XTX bra till? Jag åker 99% fritt så är CA PRO bättre än Gripper i ospårat/lössnö så vore ju det en vettig investering att byta skidor till CA PRO XTX.
 

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Åker mest lössnö och ospårat, och tycker att XTX bär mycke bättre när de är riktigt löst än vad grippern gör, trivs även bra med XTX när man måste transportera sig efter led.
Har även testat MTX, men dom bär FÖR bra, svårt att skråa uppför backarna då skidorna knappt sjunker ner i snön alls.

De e vad jag tycker, säkert andra som tycker annat......
 

ProRmk77

Välkänd medlem
18 apr 2012
114
0
6
Gällivare
Okok! Har redan kapell, dunk, dunkhållare och extra boggiehjul som jag fick med när jag köpte min -12.
Men jag trodde i min enfald att boggiehjulen ingick tilsammans med fotstegsförstärkarna?

Den där nya väskan vid hastighetsmätaren låter ju riktigt spännande, finns det bild på den någonstans?

Någon som vet om man kan ta FOX-dämpare på snowchecken?
Tycker nya väskan vid hastighetsmätaren är riktigt ful, men nya Ogio/Polaris tunnelväskan är fin
 

ProRmk77

Välkänd medlem
18 apr 2012
114
0
6
Gällivare
Åker mest lössnö och ospårat, och tycker att XTX bär mycke bättre när de är riktigt löst än vad grippern gör, trivs även bra med XTX när man måste transportera sig efter led.
Har även testat MTX, men dom bär FÖR bra, svårt att skråa uppför backarna då skidorna knappt sjunker ner i snön alls.

De e vad jag tycker, säkert andra som tycker annat......
Bytte till SLP PP av samma orsak
 

Perryjonsson

Aktiv medlem
10 mar 2012
60
0
6
Lövånger
Hur tycker ni era nya assaults går. Är än så länge nöjd men funderar på släppa lite på spänningen på bakre boggiedämparen för att lyfta skidorna en aningen mer i snön, eller har någon ett annat tips?
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Nu åker inte jag en 13 men väl en -11. Hur styr era "platt" ? alltså med bägge skidor på snön. Får inget förtroende för min när jag följer uppkört spår/"ledaktigt" den plogar och styr dåligt! Om det lutar lite går det inte följa spåret utan den vill hela tiden glida ner och ut i tangentens riktning...
Centerdämparen är släppt i princip max och framdämparna är spända betydligt mer än standard och click #3. Bakre fjädern är även den spänd. Ändå styr det taskigt värre.
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Hur ser dina undre a-armar ut? Dessa tål inte mycket för att vara ärlig och om nån av dessa kröks får du fel toe out och styrningen blir knas. Om den "plogar" som du säger har du nog något knas där..
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Skidinställningen är bra. Tror inte undre A-armarna är 100% men det är inga bulor, uppenbara skevheter el. dyl. (sprucken färg längst in mot chassit på A-armarna)
 
P

Prormkguden

Ni som har -13 assault, vad kör ni med för vikter, fjädrar och drev?