Polaris RMK Assault 800 -13

Ollefax

Ny medlem
8 sept 2016
3
0
1
Hej,

Det finns väldigt lite info om dessa skotrar annat än från inlägg skrivna 2013. Kan någon yttra sig om dessa dras med fel eller kan ett exemplar i bra skick vara en OK skoter? Även efter några år?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Ja ett bra exemplar kan helt klart vara en bra maskin, dessa har lite väl oförtjänt dåligt rykte i mina ögon. Mycket skulle jag vilja säga beror på slarviga ägare och bristande kunskap vid löpande underhåll som tex kolvbyten.
 
Reactions: Blindan

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag har haft en 14 Assault och har även nu en 13 och en 15 pro rmk 800a.
Från 13-15 vart cylinderkjolarna såpass grov att cylindrana slutade spricka för de va ett eländet på 08-12.
Motorerna i övrigt håller bra förutsatt att oljepumpen ställs upp så de drar 2,5-3% olja i genomsnitt för de drar bara 1,5% med fabriksinställningen! De innebär att en motor som ev klarat sig 500 mil på 1,5% olja är dyngslut och de är omöjligt att veta hur mycket olje den fått om man inte mäter upp det själv.
De är i stort sett enda kruxet met motorn för när de väl drar 2,5-3% så håller de lika bra som en Arctic cat.
Chassimässigt är svaghetyen sprickor i tunnel från där man har hälarna om man sticker in foten i fotholkarna. De spricker från botten och uppåt på sidorna där! Annars är de en kanonmaskin förutom värdelös kylning på led, lika dålig som en pro rmk. Vill du ha bra kylning så är de rmk 155" som är närmast en Assault eller pro rmk.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Just assaulterna är lite speciella, har en riktigt bred framvagn och en matta med ett otroligt grepp i hård snö. Men på en 10år gammal maskin är oftast mycket bytt.
Men det är som boost säger motorn är det igen större fara med, se till att byta bränslefilter med jämna mellanrum också.
Men priset på en 10 år gammal maskin avspeglar inte alltid skicket har jag märkt. Finns otroligt många exemplar som helt har saknat vettiga ägare som bara har fullagat och skitit i helt vanlig service eller koll innan körning. Hur kan man annars tex köra hål i skidorna för att man inte orkar kolla om styrstålen är i skick?
Såg ett skräckexempel idag på en riktig rabbmaskin där de hade bytt mätare men satt i den gamla runda från iq chassiet med utstickande digital del och massa silikon för att den skulle sitta. Rätt mätare kostar 5-600kr beg… så jag tackade för mig.. :)
 

Finemang

Medlem
2 nov 2017
7
0
1
Mora
Jag har en sådan maskin och har faktiskt reflekterat en del över hur Polaris tänkte när de tog fram skotern. Lång matta med förhållandevis höga kammar, men med en kolossalt bred framvagn. Visst, den breda framvagnen förbättrar ledegenskaperna men kylningen är enligt min uppfattning så pass dålig så att det ger mig stressutslag av att åka led längre sträckor.
Med en 36" framvagn monterad blev maskinen genast mycket mer körbar och roligare, rekommenderas starkt till assault ägare som gillar lössnö åkning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag har en sådan maskin och har faktiskt reflekterat en del över hur Polaris tänkte när de tog fram skotern. Lång matta med förhållandevis höga kammar, men med en kolossalt bred framvagn. Visst, den breda framvagnen förbättrar ledegenskaperna men kylningen är enligt min uppfattning så pass dålig så att det ger mig stressutslag av att åka led längre sträckor.
Med en 36" framvagn monterad blev maskinen genast mycket mer körbar och roligare, rekommenderas starkt till assault ägare som gillar lössnö åkning.
Frågan är väll nästan hur tänkte de som köpte dom nya... :) De sålde ändå rätt bra 11-12 och 13.
Jag har haft flera men det är bara för att de varit bra mycket billigare och jag ändå byggt om dom massor.