POLARIS RR SE -10

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
nu har man gårr från ski-doo i alla år och köpt en ja ni såg i rubriken..
SLP-pipa
SLP-skidor
Drag

nåt man ska göra med skotern e väl fäste till variatorrem och fäste till stift, kolla bultar i boggie och framvagn, byta olja kedjehus, kanske plocka ur förgasarna och kolla bestyckning, bygga reservdunksfäste, tankväska eller dyl..

vilken bestyckning ska man ha men SLP pipa kör mest runt åkersjön dvs mellan 300 och 700 möh.
sen e de mellan 10 plus och 35 minus?

vad ska man kolla på dessa skotrar? nåt speciellt?

mycket tips och ideer till en ny Polaris driver:hello:
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Grattis till köpet.
1:Foga gärna med genomskinlig silicon runt framlamporna, för dom sitter ju i luftintaget och dit vill du inte ha snö.. Använd såpvatten för att släta ut fogarna så ser det fabriks lagat ut :)
2:Även luftfiltren på huven har skitdålig fastsättning så dom fogade jag fast i huven inifrån.
3:Kolla så inte startsnöret skaver mot kylarslangen och även så inte någon av kylarslangarna nöter mot motorn.. Mest utsatta är denna som finns vid magnapullsidan !
4:Kolla så att luftburken sitter på plats = Ta bort snorkeln och känn med fingrarna runt förgasarkanterna, vid eventuell i och urmontering av luftburk använd lite vaselin på gummina så glider burken lättare på plats.
5: Sätt extra skydd på bromslang vid styret, för den skaver mot pyramiden !
6: Förstärk främre boggiesaxen med ett 22mm rör innuti det befintilga röret = Röret är där främre boggiedämparen sitter fast upptill ! Fetta även in Hylsorna som saxen glider på för annars blir det mindre kul. Använd även blå loctite på skruvarna på railsen vid tillbakamontering, så inte hålen blir ovala efter en stund ifall du inte vill efterdra skruvar...
7: Har säkert glömt något oväsentligt.. Men gör du detta så kör du iallafall 2000km utan problem, för det har jag jort :)

Tidsåtgång för detta är ungefär 3 mörka höstkvällar i sakta tempo. Lycka till !
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
tackar för tipset såna svar vill man ha!! haha nu får man bränna ut en ny skiva med volbeat och en platta öl och ciggpaket så ska allt bli så fint så!! tack väldigt mycket! jag försöker hitta bild på polaris dunkhållare och dunk men hittar ingenstans på internet måste ju skriva fel... nån som har en kamera som vill ut och knäppa lite kort på sin hållare??
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
vad ska man köra med för stift då?
vart har ni satt stifthållare?
tar iqarna mycke rem? måste man på med ventilation och isf vart?
 

Kirre

Välkänd medlem
15 feb 2010
412
0
16
Lycksele
original champion stiften kör jag på. Stifthållaren och remhållaren passar på variatorskyddet. Svar ja min har ätit 3 remmar förra vintern på ca 70mil. Men jag satt ventilation på pipsidan, drevade ner och började köra på Yamaha rem då sluta den käka rem. remmen jag har nu har gått ca 70mil nu
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jaha de e alltså championstift original? eller kör ni bara crosslista mot ngk? yamaha rem vilken maskin ska de va ifrån då? billigare remmar?
vart har ni köpt era ventkit tilll dessa maskiner?

nån bra sida där de går att köpa eftermarknads grejer till iq skotrar..? har letat men hittar mest till dragon skotrar..
 

Kirre

Välkänd medlem
15 feb 2010
412
0
16
Lycksele
ja de är champion original. köpte slp vent kittet till en vanlig iq shift passat på pip sidan iaf. Du som bor i östersund klampar ju bara in på motorhuset så ordnar dom fram det du behöver, fick mitt kitt där när min skoter gick så varm att sidokåpan började smälta :( Det är phazer remmen som passar och kostar "bara" 700 spänn och med tanke på att den ha hållit bättre än original remmarna så är de värt att köra med den
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Röret är där främre boggiedämparen sitter fast upptill ! Fetta även in Hylsorna som saxen glider på för annars blir det mindre kul. Använd även blå loctite på skruvarna på railsen vid tillbakamontering, så inte hålen blir ovala efter en stund ifall du inte vill efterdra skruvar...
Detta skrev "DADDA"..

jag har tagit ut boggien nu.. vilka hylsor menar du? dem hylsor som e till främre boggiefästet? vad kan hända annars? Blå loctite på skruvarna till railsen? vilka rails?
ska iväg och köpa 22mm rör och trycka in de i den övre axeln där dämparn sitter den främre.. ska man ha solit järn eller vanligt 22mm rör? ska man svetsa lite på de sen då så de inte kan glida? eller hur gjorde du?

hur har ni gjort med kylarslangen? de har ju nött både ifrån motorn och snöret! funderar på att köpa en ny och sen skydda den med dubbla tjocka värmetåliga sockar...
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Ja har ett 16mm grovt plaströr, som går ända från starthandtags hållaren ner til magnapullen ! Startsnöret löper innuti röret och det har funkat kanon. Bara att binda upp snöret trä dit plaströret binda fast starthandtaget på nytt ö köra :) Och angående kylslangen så tog jag en kylarslang från en saab 96, skar upp den och trädde den runt polaris kylslangen som skaver mot motorn..
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ja de går ju de å! jobba med audi seat vw skoda så kanske finns nån kylslang som e lite grövre som ligg nånstans...! haha

angående resten då hur gorde du med de?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
kan man montera på hastighetsmätare eller iaf tripp? el e de timräknare som gäller? såg en film snutt från tobe.. han körde en iq med en mätare från en dragon el typ assault.. hur ska man kunna göra de?
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Posted by:renegadexx
jag har tagit ut boggien nu.. vilka hylsor menar du? dem hylsor som e till främre boggiefästet? vad kan hända annars? Blå loctite på skruvarna till railsen? vilka rails?
ska iväg och köpa 22mm rör och trycka in de i den övre axeln där dämparn sitter den främre.. ska man ha solit järn eller vanligt 22mm rör? ska man svetsa lite på de sen då så de inte kan glida? eller hur gjorde du?

Japp hylsorna till främre boggiefästet är ju klent infettade original. Både övre och nedre, sedan är det väl även hylsor där bakre boggiefästet är (tunnelfästpunkten) Iallfall så smörde jag upp alla hylsor jag hittade som inte hade smörjnippor.. Vad som händer annars är att dom nöts upp mycket snabbare, och börjar glappa. Håller bra mycket längre om dom är smorda.. Railsen är där den främre saxen är fäst nertill = Hela ramen för boggiekonstruktionen ! Angående röret så tog jag ett vanligt 22mm rör med 2-3mm tjocka väggar, mätte upp längden ja vill ha. Sedan svetsade jag fast det i båda endarna. Angående mätarna så kan du ha både fart och varvmätare monterat, bara din fantasi/kunskap som sätter gränserna !

 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ja just de.. tacka än en gång! det finns trådar att koppla in hastighetsmätare också bara en wire som behövs? elerl e de elektroniskt som typ xpn?
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Varvmätaren är med el, och fartmätare med wire som går till vinkelväxeln under sekundärvariatorn. Sedan går det även att få kopplat så du har den där extra lampan, på sidan om fartmätaren som visar låg olje nivå. Det sitter ju även en sådan i fartmätaren, men denna varnigslampa blir skymd om du monterar som jag har jort. Och man fick med instruktioner om hur man skall koppla mätarna, samt fick man 3 stycken små lampor när man köpte skotern. Du kan låna denna instruktionslapp av en polare ifall du inte har den så blir det enklare. Skall du ha någon annan mätare inkopplad "DIGITAL" ja då vet jag inte hur du löser detta.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ok de ska alltså följa med instruktion och hastighetsmätare när man köper en rr..? har inte jag kanske ska ringa förra ägaren..
 

Fullmutter.

Medlem
9 sept 2010
8
0
1
luleå
min har inte dragit nå rem alls körde vintern ut på orginal remmen.den har gått snart 200 hårda mil och samma rem sitter kvar i skotern.