Polaris SKS 800 -03??

lindblom555

Medlem
17 aug 2006
28
0
1
harbo
Hallo..

Tänkte höra med er som har kört, eller har en polaris 800 -03 vad som är bra och dåligt?? Hur den går på led och utanför leden??
 

Polarislasse

Medlem
22 sept 2006
16
0
1
Vindeln
Köpte en Edge X 800 -03 (dvs ingen SKS eller RMK) förra vintern och är mycket nöjd. Tänkte att då de var sista årsmodellen av det 'äldre chassiet' så borde alla barnsjukdomar vara borta och motorn intrimmad. Mest nöjd är jag över motorn. Den drar mellan 1.7-2 liter milen vid rätt så hög ledhastighet/blandad körning, samtidigt som det är bra med kräm om de behövs för omkörningar etc. Enda besvikelsen är kanske boggien som jag tycker kunde vara lite bättre. Fungerar inge vidare att skjutsa med t ex.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Köpte en Edge X 800 -03 (dvs ingen SKS eller RMK) förra vintern och är mycket nöjd. Tänkte att då de var sista årsmodellen av det 'äldre chassiet' så borde alla barnsjukdomar vara borta och motorn intrimmad. Mest nöjd är jag över motorn. Den drar mellan 1.7-2 liter milen vid rätt så hög ledhastighet/blandad körning, samtidigt som det är bra med kräm om de behövs för omkörningar etc. Enda besvikelsen är kanske boggien som jag tycker kunde vara lite bättre. Fungerar inge vidare att skjutsa med t ex.
Redan -02 var ju barnsjukdomarna borta. Så jag kan rekomendera redan ifrån -02.
Nu kör ju jag 600, men 800:an är väl minst lika fin motormässigt bara något tyngre.
 

Ockelbo300s

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
16
Ockelbo
SKS -03 är samma maskin som switchback 04/05 och är i mitt tycke en kanonfin maskin (har haft 2 st). Denna maskin är i princip en RMK-EDGE med "snällare" matta och bredare mellan skidorna, den går mycket bra i lössnö. Den går även bra efter led och känns inte alls lika lång som den i själva verket är och det är inga problem att hänge med kortare maskiner vid ledkörning. Den har bra fjädringsväg längst bak i boggien, lite kortare/hårdare i främre delen av boggien och framvagnen. 03:an har mekanisk back och elstart, 04 kom elbacken men ingen elstart (standard) och på 05:eek:rna finns elback samt elstart standard. Du kan välja motor efter tycke å smak, 600:an är mycket rapp och rolig, 700:an är i mitt tycke bästa motorn den är rapp och stark även i farter över 120. 800:an har original inte många hästar mer än 700:an, den är dock rå-starkare från botten.

Lycka till :)
 

lindblom555

Medlem
17 aug 2006
28
0
1
harbo
okey.tack för svaren... hur ska man dreva om man vill ha bättre acc nån som vet d? sen om slp pipor gör mycke? även v-kit?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Redan -02 var ju barnsjukdomarna borta. Så jag kan rekomendera redan ifrån -02.
Nu kör ju jag 600, men 800:an är väl minst lika fin motormässigt bara något tyngre.
Vad var dem vanligaste barnsjukdomar på tidiga XC 800 / Edge 800? Har tänkt att köpa nyare släde i vinter då är det ju bra om man vet så mycket som möjligt :D
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Vad var dem vanligaste barnsjukdomar på tidiga XC 800 / Edge 800? Har tänkt att köpa nyare släde i vinter då är det ju bra om man vet så mycket som möjligt :D
Nu vet jag inte om det gällde 600:an enbart men -01 av Edge 600 kunde vika sig en aning i några fästen ifram, dock inte så det var så jätte-allvarligt men passformen balja/huv kunde bli sämre. Sen pps-dämparna i boggin på -01 var väl inte de bästa. -02 sitter det Fox Clicker.

Det jag hört iaf. Annars motormässigt så ska väl både 600:an och 800:an vara kanonmotorer.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Najs info, då kan man kollaom baljan och huven har dålig passform då vet man att det är något på tok. Lite off topic igen men hur är edge 500 motorn? Är det mycket slöare än 600:an?