Polaris storm 800 ska ev. bli lite roligare

torger

Välkänd medlem
25 feb 2010
102
0
6
Östersund
Halloj.

har hängt här nått år men inte tagit mig i kragen och fixat mig en projekttråd fast man haft lite att dona med.

kortfattat så köpte jag en storm 800 98 som min kära sambo skulle åka på för 2 år sen och de har funkat kanon tills jag såg att packboxen på magsidan gått åt skogen och även tagit en kolv med sig.
sagt och gjort var de bara att riva den för att åtgärda problemet så sambon även fick köra detta år=) men.... när man såklart river en trippel och har kamrater som gör att man faller för grupptryck snabbare än en 13 årig pojke på skolgården så ska man såklart trimma.
Började med lite portning i block och insåg att sen när jag kom till cylindrarna att det faktiskt skiljer så pass mycket som 1.5 mm i höjd mellan vänstersidans portning och högersidans på vissa cylindrar.
så var det alltså bara att putsa till cylindrar efter bästa förmåga och HOPPAS att de blir bra.
Ingen stortrimmare sen tidigare så detta med portning är en hel vetenskap.
när jag sedan satt ihop motorn så lyckades jag av en slump hitta ett par crankshop pipor till en polaris trippel på blocket MEN dom hade stosar som passade på vanliga 800 VES cylindrar? alltså 3 hål per stos? de funkar inte på stormen för den har bara 2 och tanken att dom kanske var till en xcr 800 dök upp i skallen men fick då titta på en kamrats motor och dom har då 4 hål i cylindern för stosarna.
så detta med piporna är lite okänd mark kan man väl säga då man inte riktigt vet vad dom har suttit på men oroväckande bra passar dom ju som handen i handsken på stormen?
svetsade nya stosar och det är där ungefär jag är idag, har startat den utan problem men ska i med ufobrickor,edgebuk och huv och även bestycka in den men kommer nog bara göra det sistnämnda halvhjärtat då jag siktar på att bromsa den hos m-performance i januari.
grundtanken med tråden är att kunna få lite tips och support från välkända rävar på forumet och även lite input så man inte tänker helt galet.


Motorn direkt efter ihopmontering

Piporna

stingers

provmontering av piporna efter svetsning av nya stosar

provmontering av motor & pipor

bonusbild på blocket innan portning.

i övrigt så är skotern förlängd till 345,plastskidor men annars standard.
ska dit med antingen riktiga dubb i mattan eller en ny matta.
avgastemp.
och lite med godis förhoppningsvis.

hoppas ni finner detta projekt trevligt bland nymaskinerna =)
 

rösen1

Rookie sledder
19 aug 2012
11
0
0
edsbyn
Hej hur går det har du varit till Mora och bromsat den ännu? Vi är nyfikna på effekten // Edsbyn