Polaris storm 800

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
Tjenare jag undrar om ngn vet vad det ska vara för betäckning på motorn för att kunna ta reda på vad det är för års mod! Det är nämligen så att ja har köpt en ultra som det påstods skulle sitta en storm 800 motor i, men det jag blir lite kluven på är om det verkligen är en 800 eftersom att ja har ett 750 kylblock?? tankarna gått- det kanske är en 750 eller om det är en 800 med 750 kylblocket bara eftersom att 750in inte kört med lila toppar??
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jag tänkte själv köpa den där skotern och han snackade nånting om att det var uppborrade 750cylindrar på den? Kan minnas fel dock, men det var beläggningen på stormcylindrarna som var kass fram till -95 (men byttes då ut på garanti) och har han borrat upp dom så pass så ska nog det inte vara ett problem något mer
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
Jaha okej ja jag köpte den lite utanför umeå!. Då jag var och hämtade den sa han även att det skulle vara modifierade förbränningsrum, portade cylindrar men inget om att den skulle vara uppborrad? :p
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jaha okej ja jag köpte den lite utanför umeå!. Då jag var och hämtade den sa han även att det skulle vara modifierade förbränningsrum, portade cylindrar men inget om att den skulle vara uppborrad? :p
Yes precis samma skoter :)
Kanske var så att han slängde på 800 cylindrar, men om du blir orolig så kan du ta och ta loss piporna och kika på kolvarna hur dom ser ut, ger en fingervisning hur motorn ser ut.
Det ska gå att titta på cylindrarna vilken cc dom har.. är dock inte säker på detta
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
Jo asså det gjorde jag dagen efter att jag köpt skotern då tog jag lös piporna och kika hur det såg ut och det såg riktigt bra ut faktiskt, man kunde tillochmed se själva honingsreporna som blir vid borrning eller honing! så hade jag även gämn kompession på alla 3. Så motorn i sig är det intet som helst problem med, den går ju som ett ***** monster! men det jag är lite nyfiken på vad det kan vara för modell på motorn, man kanske får en glad överreskning om man ngn gång ska byta kolvar och helt fel dimension! ;)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jo asså det gjorde jag dagen efter att jag köpt skotern då tog jag lös piporna och kika hur det såg ut och det såg riktigt bra ut faktiskt, man kunde tillochmed se själva honingsreporna som blir vid borrning eller honing! så hade jag även gämn kompession på alla 3. Så motorn i sig är det intet som helst problem med, den går ju som ett ***** monster! men det jag är lite nyfiken på vad det kan vara för modell på motorn, man kanske får en glad överreskning om man ngn gång ska byta kolvar och helt fel dimension! ;)
kolvarna mäter du bara innan du köper nya kolvar nästa gång om du behöver det :)
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
haha jomen kan ju endå vara kul att veta vad man har för motor utan att behöva riva den! om ngn frågar känns det ju lite konstigt säga ba nä vetu vad jag har ingen aning det är antingen en 750 eller 800 ;D! men hittar jag ingen typ betäckning så är jag väll illa tvungen att riva motorn och mäta upp kolvarna! ;)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
haha jomen kan ju endå vara kul att veta vad man har för motor utan att behöva riva den! om ngn frågar känns det ju lite konstigt säga ba nä vetu vad jag har ingen aning det är antingen en 750 eller 800 ;D! men hittar jag ingen typ betäckning så är jag väll illa tvungen att riva motorn och mäta upp kolvarna! ;)
säg att du har en 680 ;) det är ballast så ;)

Synd att jag inte hade kvar betäckningarna från stormmotorn.. för den var en 800a
 

lan

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Vevhuset på en Storm 750 -93 har en inetsad beteckning på avgassidan där det står EC75PL00xxxx, Storm 800cc 94-98: EC80PL0x.
Mät bultcirkeldiameter på topplocksbultar 750-cylindrar: 92 mm, 800cc: 94 mm. Om 750-cylindrarna har borrats till 800cc går bara att bestämma genom att mäta cylinderdiametern.
Titta på boostporten genom avgasporten eller tändstiftshålet: i en std 750 cylinder är den bara ca 16-17 mm bred, std 800cc har en bredd på 29-30mm.