Polaris switchback fst -06 Check engine lampa lyser konstant.

bhedberg

Prospect sledder
23 dec 2017
3
0
1
Malung
Som rubriken lyder så började lampan check engine lysa konstant ute på en tur. Tänds varje gång jag startar. Har läst lite att den blinkar för vissa, men min lyser fast. Märker ingen skillnad på skotern heller, ingen varvtalsbegränsning eller så. Den verkar gå som vanligt, men man vill ju veta varför den lyser och vad ev fel är innan man åker igen. Nån som känner igen detta?
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Har pysslat mycket med FST-motorerna och felkällorna till att motorlampan lyser kan vara väldigt många. En enkel sak som du själv kan kolla är om det lilla skumgummifiltret i bakkant på luftfilterhuset är dränkt i olja och även luktar bensin. Kolla samtidigt om luftfiltret känns oljigt. Är det så kan jag berätta mer...
 

bhedberg

Prospect sledder
23 dec 2017
3
0
1
Malung
Jo nog är det oljigt där bak på skumgummi, även luftfilter är oljigt. Berätta gärna mer, blev orolig nu..
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Ja du, anledningarna till att den där lampan lyser är lika många som det finns decimaler i pi (oändligt antal...). Från och med 2008 har man till och med begränsat antalet felkoder som faktiskt tänder lampan, trots att koden registreras.

Den vanligaste anledningen på FST är sprucket plenum (plast), men då går ju skotern extremt dåligt då allt laddtryck försvinner under dynan. Nummer två är defekt lambda. Går maskinen som den ska, eller dåligt? Skillnad på varm/kall motor?
 

bhedberg

Prospect sledder
23 dec 2017
3
0
1
Malung
Den verkar gå precis som den ska. Var ute igår och åkte ca 4 mil, märker inte nåt som är konstigt, mer än att lampan envist lyser. Märkligt.