polaris turbo skotrar är det något""

tonka

Medlem
22 jan 2012
22
0
1
malmberget
hej undrar om någo vet något om dessa turbosar. singel livet slut.. kälke o sambo o barn gäller nu. är dessa tunga o klumpiga eller. någon som vet något om dessa.. hittat en i calix 06 fst touring. 59.000 men tvekar då man inte vet något om dessa.
 
Last edited:

Toien

Medlem
17 jan 2012
16
0
1
Hej. Har en 06 FST turbo för andra säsongen nu, och utifrån mitt perspektiv så är det en trevlig maskin. Nu vet jag ju inte vad du har för preferenser, vad du har åkt på tidigare t ex, så det är svårt att veta om du blir nöjd. Den är rätt tung, 290 kg tjänstevikt, men det är ju inget man ska ut i den värsta lössnön med heller. Dra kälke, åka led eller sjö funkar utmärkt, och effekten är åtminstone enligt mig fantastisk. Med bra grepp så bär det iväg som f.n, och det går tyst och odramatiskt. Som sagt, jag är nöjd med den och kommer att behålla den många år.
Tobbe
 

tonka

Medlem
22 jan 2012
22
0
1
malmberget
har legat lågt med skotrar under några år.. håller på med jänke bilar fixar o donar "bilplåtis... men nu vill sambo o barn ha en familje skoter du vet dra kälke o så .. men jag vill verkligen inte ha typ st 600 .eller vide truck fan va tråkigt .det måste finnas annat... dom ser ut väldigt fina polaris touring o swiftback turbon. att dom går fort o är stark är ett + vad drar din bensin vid normal körn.. rem slitage ? hur är det att kallstarta den vad har din gått i mil..den i kalix har ca 600 mil i sig. okunniga kompisar säger fstna har kolv problem.. de enda jag har sett har stått i skoter afärer o blocket har alldrig sett en ute.. så man undrar ju lite varför de är så sällsynta.. tack om du ids svara . tony
 

Toien

Medlem
17 jan 2012
16
0
1
Har tyvärr inte någon bra uppfattning om bränsleförbrukningen då jag inte har kollat den så noga, jag tankar och kör, liksom... Då det är turbo på den så går det nog att få den att dra ganska mycket, men vid lätt och fin körning så upplever jag att den är hyfsatt snål på soppan. Min har gått runt 130 mil och har inte uppvisat några problem så långt. Har inte upplevt några problem med remmen på den heller, utan jag är väldigt nöjd hittills med den. Ledsen att jag inte kan komma med så mycket mer annat än att jag trivs väldigt bra med den och tycker den är väldigt komfortabel och skön att köra, även att ha någon bakpå är helt odramatiskt, märks inte speciellt att nån sitter där.
 

Toien

Medlem
17 jan 2012
16
0
1
Såg att du undrade om kallstart, och där har jag inte märkt några problem, nu är jag försiktig överhuvud taget med att kallstarta de fordon jag har, men FSTn har startat utan problem varje gång även vid temp ner mot -20, vilket kanske har hänt en el två gånger. Det jag har hört att man ska undvika att "småstarta" dem, d v s starta och stoppa den utan att låta den bli varm, typ köra av den från släpvagnen och slå av motorn direkt. Uppenbarligen är de känsliga på att stiften slaggar igen då.
 

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Jag har en FST Switchback. Den är tung, men du har massor i motorkraft och den är lättstyrd och lättkörd. Har man dåliga leder som är lika bred som skidorna på skotern så blir den jobbig. Körde en IQ 600RR och den drar man utan problem i acc.
SWB går bra att leka med trots sin tyngd, men givetvis så är en tvåtaktare enklare eftersom den inte väger lika mycket.
Jag har annan ljuddämpare på min och den lättar flera kilon och ger lite mer kraft från motorn, men låtar inte illa eller högt så man störs av den.
Förbrukningen är inget att oroa sig för. Den drar inte alls mycket trots turbo. Har tyvärr inte någon siffra att komma med. Men minst 4mil led och några timmars lek på myrar så fick jag i 20liter i tanken, och på myrar är det mycket av och på med gasen...

Jag har 44as matta, Öhlinare i framvagn och annan ljuddämpare i övrigt original.
 

Toien

Medlem
17 jan 2012
16
0
1
Lite OT, men vad har du för ljuddämpare på din skoter, passar den på en FST IQ Touring tror du?
 

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Lite OT, men vad har du för ljuddämpare på din skoter, passar den på en FST IQ Touring tror du?
Ska försöka komma ihåg att kolla det. Hör du inget av mig så dra iväg ett PM och påminn mig.
 

tonka

Medlem
22 jan 2012
22
0
1
malmberget
man har blivit sugen på fstn. men nu tjatas det om bastu renovering. hmmm .. hur klara sig från det ?? SKOTER ELLER BASTU !
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
skoter alla gånger (bara för att jag inte klarar av värmen i en bastu) sen är det ju roligare med skoter också! :)
 

rave67097

Välkänd medlem
6 apr 2013
178
1
6
Om inte annat får du efter två svängar i bastun förråd till all skit som ligger i garaget!