Har ett problem med min nyinköpta Ultra, (första skoter) den började fransa min nya variatorrem efter 5 mil, vilket berodde på att ena huvvajern hade skallrat loss och åkt in i variatorn.
Ingen större skada skedd men köpte ny rem Carlisle Ultimax 3 (90-138-4716)
Toppbredd 35 mm Yttreomkrets1204 mm
Vet inte om det spelar någon roll att jag har en SKS för den fanns inte i deras lista, men verkade vara samma på RMK som har samma motor.
3211042 heter originalremmen iaf. hittar dock inga mått på den och jag har ingen liggandes.
Nya remmen kördes in 5-6 mil på halvgas och har kört 25 mil nu och även den har börjat fransa.
Såg att det fanns vassa märken (troligast efter huvvajern) dock bara tiondelar djup i variatorerhalvorna. Så jag ska nog ta och smärgla ner dem och rengöra med bräklen eller nåt.
Däremot så funderar jag på om det kan vara något annat som felar? Upplever att den går väldigt bra men ogillar att den fransar sig. Verkar bara vara yttersta tråden som går upp, har klippt bort dem nu...
Är det bara att köpa ett linjeringsvertyg (350 för att se om variatorerna behöver linjeras?
Kollade sprängskissen på Polaris ska jag ha guldfjäder medans fjädern som sitter där ser vit ut...
Har tillslagsvarv på 4000-4500 så det verkar rätt men däremot ser ut att vara en halvcentimeter spel från drivrem och ytterhalvan av primärvariatorn enligt sprängskissen pratar de om .020" vilket är 0,5mm , har snarare 0,5cm där istället !?
Sekundärvariatorn verkar för övrigt stum vilket verkar stämma på dessa touring maskiner och att även att den lutar innåt så att säga.
Är det bara att rycka shims från primärvariatorn tills det blir så lite spel som det bör vara och sen ev. kolla linjeringen? Eller kan det vara shimsat sådär eftersom det verkar vara en annan fjäder för att få rätt tillslagsvarv (4500rpm) och anledningen att remmen fransar sig enbart beror på att det är huggmärken som är vass på variatorernas glidyta?
Tips?
Ingen större skada skedd men köpte ny rem Carlisle Ultimax 3 (90-138-4716)
Toppbredd 35 mm Yttreomkrets1204 mm
Vet inte om det spelar någon roll att jag har en SKS för den fanns inte i deras lista, men verkade vara samma på RMK som har samma motor.
3211042 heter originalremmen iaf. hittar dock inga mått på den och jag har ingen liggandes.
Nya remmen kördes in 5-6 mil på halvgas och har kört 25 mil nu och även den har börjat fransa.
Såg att det fanns vassa märken (troligast efter huvvajern) dock bara tiondelar djup i variatorerhalvorna. Så jag ska nog ta och smärgla ner dem och rengöra med bräklen eller nåt.
Däremot så funderar jag på om det kan vara något annat som felar? Upplever att den går väldigt bra men ogillar att den fransar sig. Verkar bara vara yttersta tråden som går upp, har klippt bort dem nu...
Är det bara att köpa ett linjeringsvertyg (350 för att se om variatorerna behöver linjeras?
Kollade sprängskissen på Polaris ska jag ha guldfjäder medans fjädern som sitter där ser vit ut...
Har tillslagsvarv på 4000-4500 så det verkar rätt men däremot ser ut att vara en halvcentimeter spel från drivrem och ytterhalvan av primärvariatorn enligt sprängskissen pratar de om .020" vilket är 0,5mm , har snarare 0,5cm där istället !?
Sekundärvariatorn verkar för övrigt stum vilket verkar stämma på dessa touring maskiner och att även att den lutar innåt så att säga.
Är det bara att rycka shims från primärvariatorn tills det blir så lite spel som det bör vara och sen ev. kolla linjeringen? Eller kan det vara shimsat sådär eftersom det verkar vara en annan fjäder för att få rätt tillslagsvarv (4500rpm) och anledningen att remmen fransar sig enbart beror på att det är huggmärken som är vass på variatorernas glidyta?
Tips?
Last edited: