Porting av cylinder

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Tjenare, jag villhöver ha mina cylindrar portade, är det någon som vet var jag ska vända mig? Det verkar vara så många olika bud, men sällan någon som vet eller har gjort det själv.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Här har du bilder på den portning jag gör på Polaris CFI 800. De som är mest jobb om man ska få ut hög effekt är att gräva ur överströmskanalerna för dem är trånga på polaris. Polaris jagar ju vikt och så smal motor som möjligt därav blir den trång upp genom överströmmarna. För att kompensera för den förlusten har man högsta porthöjderna av alla motorer så man kan intye höja dem speciellt mycket. De går inte få ut lika mycket effekt ur dessa cylindrar som en Arctic cat eller Rotax pga dessa trånga kanaler och redan höga portar. Vist de går få ut bet fler kusar men de är mycket jobb att gräva ur överströmmarna och framförallt innan man fått dem lika mycket urslipad allihopa. Den här portningen jag gjort ger mer o mer effekt ju högre i varvtal man drar den. Varvtalet styr man med piplängden. Powercommander är såklart ett måste och bhelst pc med tändning.
2925129252
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Här har du bilder på den portning jag gör på Polaris CFI 800. De som är mest jobb om man ska få ut hög effekt är att gräva ur överströmskanalerna för dem är trånga på polaris. Polaris jagar ju vikt och så smal motor som möjligt därav blir den trång upp genom överströmmarna. För att kompensera för den förlusten har man högsta porthöjderna av alla motorer så man kan intye höja dem speciellt mycket. De går inte få ut lika mycket effekt ur dessa cylindrar som en Arctic cat eller Rotax pga dessa trånga kanaler och redan höga portar. Vist de går få ut bet fler kusar men de är mycket jobb att gräva ur överströmmarna och framförallt innan man fått dem lika mycket urslipad allihopa. Den här portningen jag gjort ger mer o mer effekt ju högre i varvtal man drar den. Varvtalet styr man med piplängden. Powercommander är såklart ett måste och bhelst pc med tändning.
Visa bifogad bild 29251Visa bifogad bild 29252
Tack för ett utförligt svar! Det är gött när man får lära sig saker man verkligen inte hade någon aning om.

Ursäkta om det kommer några konstiga följdfrågor, men om jag lämnar på porting, vad kan man vänta sig för effekt? 3-5hk? Mer? Hur högt kan man gå i varv på en 800 cfi? Hur krångligt är det att få tag i en pipa som på nå vis passar till portningen?
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
En till dum fråga, är vridmoment direkt knutet till hk på en tvåtaktare? Dvs är det enda sättet att få mer vrid i motorn att öka hk?
 
Reactions: tonix

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De blir inte många hk extra om man bara ändrar portarnas höjder och bredder för de är redan höga och breda så om någ firma påstår att de ger 7hk utan varvtalshöjning så ljuger dem. Den portning jag visar har både höjda och breddade portar samt mer volym upp genom överströmmarna så den kan ger 5 hk på org varvtal. Ex om man kör en trimpipa som drar till 8400v ger de ca 5-6 hk + att en del pipor ger 9-10 hk så 15 totalt vid de varvet är inte omöjligt. Men om man kapar pipan 15-20mm så vill den dra till 8700v vilket är varvstoppet på dem så kan portningen ge 10hk + att pipan då ger mer också. De kan i bästa fall bli 20hk på 95-98 okt. I en Svensk ärlig bänk ger cfi800an 140-144hk så 160-164hk är möjligt om man får till den perfekta pipan och ställer in tändning och soppa bra. Men 20hk upp kräver X ant pipkapningar eller specialbeställd ny pipa och de gäller att man vet hur man kranar ur max effekt med bränsle och tändning, de kan krävas att man byter topplock också som tillåter högre varvtal om man vill nå 20hk upp.
Vridet ökar lite i förhållande till effekten när man börjar varav dem ,man måste upp i kubik om man vill ha mer vrid långt ner.
 
Reactions: Ante79 och tonix