Primärvariator låser sig

robbaxxxx

Aktiv medlem
21 dec 2010
92
0
6
Hej!

Jag har en Polaris Rmk 800 2004. Igår när jag var ute och körde och stannade och skulle fara iväg igen så hade primärvariatorn låst sig. Så jag drar hela skotern framåt med dragsnöret. Vad är det för fel när primären låser/hänger/ kärvar i ihoptryckt läge? Ibland när man kör knäpper det till och vips så släpper den greppet om remmen och återgår till normalt läge. Men samma sak händer nästa gång man gasar.

Vad bör göras?
Hur tar man loss variatorn utan en specialavdragare till Polaris? går det med kloavdragare?

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Byt bussningarna i variatorn så fixar det där problemet sig,Kan EVENTUELLT räcka med en riktig rengörning av variatorn också.

För att byta dessa behövs som sagt specislverktyg,har man ej gjort detta förut så rekommenderas det att lämnas till någon som kan ,annars så kan man försöka låna verktygen som behövs och testa att byta själv,finns hela kit att köpa

Nr 3 nr 14 och alla nr 6

http://www.ronniesmailorder.com/fiche_section_detail.asp?section=272773&category=Snowmobiles&make=Polaris&year=2004&fveh=6589

Last edited:

robbaxxxx

Aktiv medlem
21 dec 2010
92
0
6
Vilka bussningar, vad heter dom på t.e.x skoterdelen eller rinab? vad kostar såna och är det något jag kan göra hemma? och hur får jag loss variatorn på enklast sätt?

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Ett renoveringskit går på ca tusenlappen, för att plocka bort den behöver du en avdragare. För att sedan plocka isär den krävs lite specialverktyg. Antingen tillverkar du själv eller så lämnar du in till en verkstad/lånar deras prylar

robbaxxxx

Aktiv medlem
21 dec 2010
92
0
6
Vad har jag för variator på en rmk 800 2004? jag behöver veta det för att hitta en repsats!

robbaxxxx

Aktiv medlem
21 dec 2010
92
0
6
Jag ska ringa närmaste polarisÅF som ligger i Sundsvall, undra vad dom tar för att låna ut de specialverktyg som krävs..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Det är en P85 med de breda rullarna i denna maskin. Konan är den "vanliga", stora konan fick den iochmed 600r och 800cfi och möjligen 700cfi.

kröken1

Semi PRO sledder
14 feb 2011
30
0
0
sundsvall
Tja jag har också samma problem på min indy har du fått till det så kan du ju pm'a mig om lösningen. Tack på förhand :)