Pro kolvar o cylindrar

Forza

Aktiv medlem
12 feb 2011
65
0
6
Skellefteå
Tjena, har just plockat isär cylindrar på min 800 pro för att kolla ring gapet inför årets turbo bygge då ja vet att ja låg lite tight redan ifjol när ja bytte till Wössners smidda! När jag plockade isär den ifjol såg den ut som ny men nu efter ca 100 mil med Wössner ser den ut så här:



Även kolvringar ser CP ut på undersidan av översta ringen på vardera cylinder:



Va tror ni?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Hur är det egentligen med utprovandet av dessa wössner-kolvar?? Många här på forumet lovordar... men vars kommer dessa hyllningar från egentligen? Att bara hört ryktesvägen att det ska vara det bästa kan man ju inte gå på? Eller?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Ska snart plocka isär min motor, 110mil med wössner kolvarna och turbo. Ska bli intressant hur det ser ut.
 

Forza

Aktiv medlem
12 feb 2011
65
0
6
Skellefteå
Va tror ni kan ha orakat detta? Ringen ser alldeles hamrad ut eller vad man ska säga på ena sidan, kan de vara de som gjort märkena i cylindern? Det är bara på insugssidan, där ringstoppen sitter är det som mest! Är lite i kluven hur man skulle ha gjort om man bara ska stoppa ihop allt eller om man ska hona o stoppa i nya ringar
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Är det repor som känns eller bara som polerat?
Varit noga med varmkörning som man bör med smidda kolvar?
 

Forza

Aktiv medlem
12 feb 2011
65
0
6
Skellefteå
Skulle säga att man säger dom inte men när man kollar närmare på spåren ser man att det är som intryckningar/rester från någonting! Varmkört måste ja säga att ja varit väldigt noga med =minst 30 grader innan man ens hett sig iväg! Ska se om ja kan få tag i en honare för nicasil o prova o se om de försvinner men är fortfarande lite fundersam varför ringarna ser ut som dom gör
Och om de kan vara dom som orsakat de i cyllarna

Nån som har en honare i Ske-å området?
 

Forza

Aktiv medlem
12 feb 2011
65
0
6
Skellefteå
Nja ja va förbi Jens på R-verkstan igår o diskuterade lite, han hade inte sett något liknande på dessa motorer tidigare, de vi kom fram till kan vara att kolvringen har kärvat i kolven och fått med sig material som sedan lämnat SMÅ rester i cylindern. Alternativt att de gått varmt, hade ju som sagt lite väl tight ringgap när ja satt ihop dom ifjol, så de blir nog bara att slipa till cylinder med 400 papper, kanske lite saltsyra om nödvändigt sen i med nya Wössner kolvar från RK tek och se till att man har god marginal på ringgapet! Men skulle vara kul o höra om andra som plockat upp dessa Wössner kolvar!
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Om du läser/skriver på snowest så får du nog en hel del feedback på RK teks Wössnerkolvar.
 

VMC

Aktiv medlem
4 jan 2012
96
2
6
50
Kultsjöluspen No:1
Så där blir de me för trångt ring gap.......Minst 0.45mm
Sett de där många gånger...
Är ännu vanligare på Wiseco......
Då man frågar va hade du för ring gap?-Då ser dom ut som en fågelholk....Va eee dee?
De här är grejjor me tighta toleranser och då måste man veta va man håller på med-
 

Forza

Aktiv medlem
12 feb 2011
65
0
6
Skellefteå
De va ju en jävla tur ja plockade dom nu innan säsongen så allt gick rädda, förutom kolvarna då men ja fick sagt att man kunde köra ännu tightare än va ja hade, tror ja hade 5 hundringar större än min mått! Men som sagt, de funkar INTE! 0,50 på undre o 0,60 på övre, funkar de på en turbomaskin tro ni?
 

heelion-

Medlem
2 jan 2010
32
0
1
Boden
Är du säker på att du fått ring gapet rätt då?
Måste man slipa ringarna själv till rätt mått, eller kommer dom färdiga för 800CFI?
 

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
Oj, var lite i fyllan nyss..

Är du säker på att det är rätt ring gap då?
Har inte monterat wössner eller liknande på en 800, måste man slipa ringarna till rätt mått?
är det revor i cylindern eller är det avlagringar från kolven?
Hur ser kolven ut Btw?
Annars känns de som att ring gapet varit för tight och att kolvringen expanderat så pass att den gjort revor i cylindern.
hur ser andra cylindern ut?
 

RK TEK

Medlem
27 sept 2014
6
0
1
United States
I have a question.. Are these pistons RK Tek Wossner or "Other" supplied Wossner Pistons? Do you have the box that they came in so we could see the label?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Forza will upload a picture with articlenumber. But im fairly certain this aint your speced pistons Kelsey.
It looks like the rings have been shot peened or something. Have you ever seen this behaviour before? Is it due to not enough ring gap or could it be something else?

If the ring gap have been to tight wouldnt it be a significant wear on the cylinder walls?