För att få en referens som är någorlunda relevant här:
Två av dom jag åkte i Blåsjön med häromveckan kör Assault, en -11 och en -12.
Bägge två köpte varsin ny Lynx Boondocker 800 i höstas, men bytte i slutet på jan till Polaris.
Bägge två säger att det är skillnad på bränsleförbrukningen mellan Boondockern och Assaulten, men att det är Polarisen som går märkbart billigare-vid teknisk lössnökörning.
Nu pratar jag inte om att åka ut på en myr och göra lite cirklar.
Jag talar om att klättra omkring bland träd i riktigt brant terräng, skråkörning som man för fem-sex år sedan bara såg på film-inget man drömde om att göra själv.
(Läs: "undertecknad" isf "man" om du som läser detta redan anammat Burandt/Rasmussens körstil för fem-sex år sedan. Jag hade det inte...i min värld hade filmerna man såg dom köra lika gärna kunnat vara ren fiktion.)
Innan alla BRP E-tech anhängare hänger mig nu, så finns det en detalj här som är direkt avgörande:
Polarisen verkar vara byggd för att vara riktigt bra på att köras i lössnö, men nöja sig med att fungera på leden såpass att man kan ta sig mellan dom olika lössnöplatserna-medan Lynxen verkar vara bra på...tja, det är det ingen som riktigt har förstått. Den är antagligen för mycket kompromiss mellan att vara ledmaskin och lössnö-så det blev varken hackat eller malet.
Där man med Polarisen flyter fram och känner sig som en gud på att köra, där har man gasen i botten på Lynxen, hoppar fram och tillbaka på fotstegen samt bryter allt man kan i styret för att hålla tankt spår.
Ja, jag spetsar till beskrivningen en aning-men antagligen inte så mycket.
Och.
Bägge två jag pratar om nu är -i mina ögon- riktigt, RIKTIGT duktiga att köra i lössnö.
Jag vill påstå att ingen av dom skulle skämmas första dagen om dom kom till Burandt för en veckas körning-det är fakta.
Att man dessutom väljer att ta den ekonomiska smällen att sälja en skoter ett par månader efter man köpt den ny, bara för att man provat en annan i lössnö-det är kanske också ganska talande...
Visst, Ski Doon kan mycket väl gå billigare än Lynxen, jag vill bara betona att bara för att motorn teoretiskt sätt har alla förutsättningar för att gå billigt så kan resten av designen kompensera såpass mycket att den likt förbannat blir törstig bara för att man håller fullt hela tiden.
...tänk vad bra E-techen hade gått om den fått ett riktigt chassie! :eyebrows: