PRO RMK tappat varv

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Köpte en pro rmk från säljare i torsdags. Gick fint halva lördagen och efter lunch tappade jag 1200 varv. Varvade bara 7000 och som resulterade i att den är allmänt slö. Men ibland när man höll fullgas längre tid så tillslut kom det sista 1200 varven... Raveportarna? Avgastempgivaren? Ska ringa säljaren idag men tänkte om ni har några tips
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Nu får vi hoppas att det inte sitter raveportar på den :) Men ves-ventiler lär det nog sitta.. och det låter som det är dom som inte öppnar. Vanligaste felet är att det lilla hålet ut från cylindern till vesventilen är igensotat, ett bra tecken för då är maskinen bara lugnt körd. Dock ett dåligt tecken från handlaren om denne har sagt att den var nyservad vid köpet...
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
hahahaha ja vore konstigt med raveportar :eviltongue:
Är väl inget jätte problem att rengöra dessa?
Något annat det kan vara? nån fjäder kan ha gått av utan att man märkt det?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Det är inga konstigheter att rengöra dom.
Har fjärdern i primären gått av så brukar man tappa varv men också lika mycket i startvarv.
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Hade upp portarna och såg fint ut mot cylindern? lite oljiga mot membranet men såg då inte ut som något problem. Pallade upp den och prövade gasa, då varvade den 8200 sen backade den till 7000 direkt
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
och det lilla hålet ut i cylindern då?
Hur litet hål snackar vi om? kollade in i hålet där porten går in och såg inte ut att vara något problem där

Men eftersom det går upp till 8200 direkt och sen backar så borde portarna öppna sig som dom ska? Är ju som att den backar på tändningen, går i något felsäkertläge eller dylikt
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Hur litet hål snackar vi om? kollade in i hålet där porten går in och såg inte ut att vara något problem där

Men eftersom det går upp till 8200 direkt och sen backar så borde portarna öppna sig som dom ska? Är ju som att den backar på tändningen, går i något felsäkertläge eller dylikt
hålet är väll lite dryga 1mm i början är det 4-5mm sen sista biten in mot cylindern är den ca 1mm.
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
hålet är väll lite dryga 1mm i början är det 4-5mm sen sista biten in mot cylindern är den ca 1mm.
Nä det hålet kollade jag inte, får väl ta upp och kolla det eller bara lämna in den.
Men dom borde ju inte stänga igen om dom väl öppnat? känns väl lite ologiskt att dom ska sluta sig när man håller fullgas
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
När det är lite belastning så kan motorn varva fullt trots att avgasventilen är stängd.
Det är inte kört med ves-gold olja hela tiden, oljan som är i behållaren nu är betydligt mörkare, nån typ av standard olja... Kan detta vara orsaken? är det ves-gold som gäller?