Pro X 800 -03 misständer och smäller

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
33
Kramfors
Hej! har skaffat mig en skoter till vintern som jag köpte av en kompis som tröttnade på den och köpte nytt, problemet är att den misständer när man gasar och ger ifrån sig baktändningar som smäller fint, relativt hög tomgång på ca 2000varv. och det hela uppkom rätt så tvärt problemet.


Det som har gjorts:

För 2-3 år sedan stog skotern hela vinter i princip för då gick veven av så en verkstad (bäcks motorslip i sundsvall) fick fixa den och nya lager.
insugsgummin inte så hemskt gamla samma årgång möjligvis på dessa.

i vintras lades förgasarna i bad för att rensas från smuts och munstycken fick blåsas med tryckluften,, har testat låna från en switchback 800 -04 som går bra i motorn cdi-box och tändspolar utan större framgångar. har testat och sprayat med startgas runt insugsgummi och topplock utan nån märkbar skillnad på motorgången.

har suttit och läst på forumet nu och sett att det eventuellt kan vara tempgivaren i toppen som tror motorn är överhettad och stryper tändningen så den skulle jag kunna börja med och köpa en ny och testa.

men annars är jag tillbaka på ruta ett. TPS -givaren har jag inte en aning om hur man mäter upp om den har kommit i fel läge, kan man köpa ett sånt instrument eller guide hur man gör ett?

eller tändplattan (stator?) som nån lindning kan vara trasig i, och kan man provmäta dom via kontakten isåfall vad ska det vara för värden? så man inte behöver riva hela motorn för och komma åt den?


tacksam för hjälp! snart är snön här =)

Jonas