Pro Xr Matt trubbel

Stona

Medlem
27 feb 2007
16
0
1
skellefteå
Har monterat en ny 44as matta + Nonslip och kammarna tar i kylflänsarna i tunneln.. Vad att göra??
Borra nya hål till de främre fästena??

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Går nog inte flytta boggin så det slutar ta, maskinen är då okörbar innan dess i.af. En del av Dom gamla hårdingarna som tävlade med Gen 2:eek:r och liknande med samma problem gjorde det den manliga vägen, bytte matta och sen upp på pallbocken och gav järnet tills det slutade ta =) kanske inte bästa lösningen om man vill att mattan ska leva länge

Det är nog bara ta kniven, eller annat valfritt "vapen" och börja karva.......

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Givetvis kan det nöta till sig eller så står du med en stormkokande motor.
Tänk på att Gummi har en ***** friktion så den kommer värma upp kylarna redigt fort om den ligger å tar i konstant.

R

Robin

Nog är det lika att fräsa runt motorn bara..

Gjorde själv samma sak på Reven jag hade tidigare i vintras, monterade en 57mm matta, kapade ner kammarna till ca 50mm, men eftersom jag inte måttade något alls så tog det ju i kylarna.

Hängde upp skotern i taken och matade varierande full plugg i 30-60sec.
Därefter ut och mata lite led och efter någon km körning så tog mattan aldrig i kylarna något mer.

Men det måste ju ändå vara mer än någon mm du måste spinna ner mattan på Pro XRen. Jag har 38mm på min pro XR och den kan ta i någon enstaka gång då man mata på riktigt bra efter leden och möter på någon rejäl grop, dock kör ju jag med riktigt slak spänning på mattan, hänger flera cm obelastat.

Stona

Medlem
27 feb 2007
16
0
1
skellefteå
" Men det måste ju ändå vara mer än någon mm du måste spinna ner mattan på Pro XR"

Jag har sen tidigare flyttat ner boggin typ 1.3 cm så de va bara 1-2 mm som tog i men de är bort nött nu...:)

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
" Men det måste ju ändå vara mer än någon mm du måste spinna ner mattan på Pro XR"

Jag har sen tidigare flyttat ner boggin typ 1.3 cm så de va bara 1-2 mm som tog i men de är bort nött nu...:)

Det är ju det han gjort.

Flytta ner boggien = höja skotern.
Dessutom var ju problemet löst nu?