Problem bakljus på Freeride 2012

Dieselhead

Medlem
5 feb 2011
36
1
8
Hej!

Har problem med bakljus/bromsljus på min 12:as Freeride.
Ena tråden i lampan lyser konstant när man startar, kan dock inte säga om det är bromsljuset eller bakljuset. Trycker jag in bromsen tänds inte den andra tråden.

Har testat att mäta upp spänningen på båda blecken och ett av dom hade spänning hela tiden medan det andra fick samma spänning när jag tryckte in bromsen, så det känns som att själva elen är helt ok.

Har provat byta lampa men samma resultat.

Någon som har någon idé på vad som kan vara fel? :confused:

Dieselhead

Medlem
5 feb 2011
36
1
8
Testade att trycka in bromsen samtidigt som jag mätte spänningen i kontakten, såg ut som det blev spänning när jag tryckte in samtidigt som det inte var någon spänning då jag inte tryckte in bromshandtaget. Tycker kontakten vid styret borde vara okej, men man vet ju iofs. aldrig.

Någon fler idé?

Reactions: Mr snow

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Ser två möjliga fel.

1. Det ena blecket i lamphållaren kan vara böjt så det inte har kontakt med lampan.

2. Den andra glödlampan kan också vara trasig, mät resistansen (Ohm) med multimetern på lampan för att vara säker på att den är hel.

Dieselhead

Medlem
5 feb 2011
36
1
8
Var förbi skotern och testade lite mer idag.
Kollade lampan och den är hel.

Testade rengöra blecken samt trycka ner lampan och vrida fram och tillbaks med parkeringsbromsen i, inget bromsljus tändes dessvärre.

Mätte spänningen igen och den var 14.59V över halvljuset och 14.50V över det andra blecket när p-bromsen var intryckt, samt 0V då bromsen inte var intryckt. Kändes som OK värden tycker jag?

Kollade även resistansen, den var 0 ohm mellan halvljus och jord, medan den var oändlig mellan helljusblecket och jord, trots att bromsen var intryckt vilket gjorde mig lite förvirrad :S.
Borde den inte vara 0 även där?

Några idéer?