Problem elstart Rush -12

jonasf

Ny medlem
16 dec 2019
2
1
3
29
.
Hej, jag har problem med elstarten på en Rush 800 -12.

Den har varit klen vid kallstart sedan tidigare, så jag bytte batteri men ingen skillnad efter det.
I våras provade jag att hålla inne nyckeln för att se om den till slut skulle komma igång, tyvärr blev det då helt tyst istället och jag misstänkte att jag bränt startmotorn.
Har bytt startmotor till en helt ny, men det blev ingen skillnad.

Det klickar i startrelät när man vrider på, men inget liv utöver det. Kan startrelät ändå vara trasigt, trots att det klickar? Jag har försökt mäta det och tycker det ser ut att släppa igenom ström som det ska.

Sitter det en säkring någonstans som kan ha gått? Startdrevet går runt som det ska för hand.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Prova först att koppla ihop de två stora polerna på startreleäet med en skruvmejsel eller skiftnyckel eller liknande. Då ska startmotorn snurra. Gör den inte det så finns det en kraftig säkring ganska nära batteriet, den är på typ 50-100A som säkerhet mot kortslutning, men har för mig att den säkringen sitter först så den borde inte klicka startreläet om den är brännd.
Om det är så att startmotorn snurrar när du kopplar ihop startreläet och det låter som det klickar när du vrider på nyckeln så är det mest troligt startreläet.