Problem Fusion 900

linda345

Medlem
10 jan 2010
30
0
1
Hej skoter går dåligt, behöver tips.

Skoter startar bra på tomgången men vid gas pådrag hoppar den fram. Tjurar man och håller full gas så kan den tändatill och gå bra tills man släpper gasen och då börjar den hoppa sig fram igen. blir även iband när man tjurar å håller full gas så kan den puffa till.
Käns som ett tändnings problem att den bara går på en cylinder men har ingen aning? stiften är bytt men ingen skillnad.

Någon som har något tips?

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
kolla TPSen, står på snowests 900 sektion hur du bygger en tps-testare och hur du ställer in den

linda345

Medlem
10 jan 2010
30
0
1
Gnista har jag på båda stiften. hittade en skada på ena tändkabeln så jag isolerade den med eltejp och slang samt nya stift. Provkörde skotern idag, Felet att den började rycka igen kom tillbaka efter ca 1,5 mil. sen så hade jag samma problem igen till och från. Check ENG lampan blinkar 1 eller 2 gånger när skotern rycker, svårt att se. Vart sitter tps?

linda345

Medlem
10 jan 2010
30
0
1
ok, Brukar det kunna vara kabelbrott eller tps givaren som går sönder? Går det att ohm mäta kabeln? isåfall vart går kabeln i sin tur?

linda345

Medlem
10 jan 2010
30
0
1
Har nu kollat avgasportarna och rengjort dom. Ena bladet åker inte ner av sig själv ibland, räcker med att man snuddar till den så åker den ner (Efter rengörning). Gör det något?
Kan de vara problemet?

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
nja, den borde bli rätt orkeslös om på låga varv med portarna öppna(eller en som i ditt fall) men inte så att den skulle tycka och ha sig. Dessutom, blinkar Check ENG en gång så ÄR det nå fel på TPSen oavsett hur många andra fel du kan hitta :blink1:

EDIT: vill du inte bygga en tps testare så kolla kablarna till tpsen och hittar du inga kabelbrott så lämna in skotern