Är det bra eller inte??
I början förespråkar du det som något positivt och mot slutet så tror du att det är vevaxeltätningen..
Det kan mycket väl vara vevaxeltätningen som är problemet men då är det väl knappast något rotax byggt in i sina motorer
(Inget illa menat och jag hoppas du tar detta för vad det är)
Hej igen!
Kan inte göra något annat än hålla med, var luddigt skrivet. Det jag däremot kan argumentera för, är om ski doo byggt in detta i deras motorer eller inte. När man bygger motorer strävarna man alltid efter alla att få "alla" bra egenskaper, bra vrid genom hela registret, hk, bränslesnål,tillförlitlig osv. Problemet är att med dagens avgaskrav tvingas tillverkarna att sträva mot renare och bränslesnålare motorer. (som är väldigt bra) Detta är som sagt något som tar tid att få till..och det jag menade, som jag inte fick med här. Är att förstå årsmodellen av en motor brukar inte vara " optimalt justerad" utan man prioriterar det som är viktigast. Killen jag prata med i staterna sa att just med serie-3 motorn hade de problem med att få till bra lågvarvsegenskaper och bla detta tomgångsfenomen. Självklart har ski doo inte medvetet byggt in detta utan är ett led i pressat tidschema vs få test timmar. något som de brukar få till året efter.
Har själv ägt och skruvat i många 600 motorer av märket rotax serie 3 (tm gasare, inte 600:an som satt i -99:ans mxz som har VM gasare), och kan säga att fenomenet är återkommande på alla.
Åter till frågan om hög tomgång efter en stunds körning, då jag inte kört denna själv så kan jag utifrån beskrivningen inte annat tro annat än vevaxeltäningen.
Hur som helst, hoppas du får iordning på problemet!
-David