problem med kedja och spännare m800 -12

MAarkus

Välkänd medlem
1 sept 2010
278
0
16
Älvdalen
har problem med att kedjan går sönder. Första gången gick den av, då trodde jag att det var pga. att kedjespännaren gått sönder. så jag bytte kedja och spännare. Men 2 helger senare börjar den kugga över igen. Öppnar kedjehuset och ser att kedjan håller på att gå av igen och att den nött sönder spännaren lite. Någon som vet vad de kan bero på ? Den är uppdaterad med den lägre drevningen 19-50 med 15w kedja
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Är lagrena fräscha så inte nån axel "kastar" lite, alltså rör sig excentrisk (stavning?) så att kedjan spänner och glappar om vart annat??
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Är inne på Ante4wd spår här, dock att det är drivaxeln som kanske slagit sig och iochmed det inte snurrar med det där svåra ordet excentriskt. Har vart med på en skidoo mxz där drivaxeln var krokig och dom bara kört en bit och kedjan var slut efter det.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Aaah precis, tänkte inte ens på att nån axel kunde vara krokig och orsaka problem, momentstaget ja, tänkte inte på det heller.
 

MAarkus

Välkänd medlem
1 sept 2010
278
0
16
Älvdalen
Hängde upp skotern och kollade drivaxeln när den snurrar, men jag kunde inte se att den är krokig. Kan de va så lite att de inte syns? Lagren är också fräscha.