Problem med Primär variator SKS 700

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Har fått ett problem med primären på min SKS 700 -99.
Det är en bussning som har vandrat ut som ni ser på bilden.
Så nu är det bara och börja riva ner eländet:boring:
Eftersom jag alldrig skruvat med någon variator innan så behöver jag lite råd och tipps på vägen.
Status för närvarande är att jag väntar på att variatorn ska lossna med hjälp av vatten som ska frysa.
Sen antar jag att jag måste lossa korset för att komma åt lagret och bussningen, vilket jag har förståttska vara skit svårt.
Hade jag haft en polaris firma i närheten så hade jag åkt dit men nu har jag nog 40-60 mil till närmaste.
Så alla tipps från dom som kan och vet om varför det har blivit så här och hur jag gör med korset,balansering mm är mycket uppskattat.
Tack på förhand , vore bra med lite snabba svareftersom jag vill hellre åka än att skruva medans det finns snö.

2.jpg
Det är bussningen ni ser mitt imella remskivorna och sen syns det att lagret har vandrat ut lite (tror jag iaf )
Vill även veta vilken variator det är jag har ?
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Ingen med några bra tips?
Om jag måste köpa en ny variator ska det vara en orginal eller finns det nått bättre ?
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Då har variatorn varit på verkstad och är på väg hem igen.
Är det någon som vet vad det ska vara för moment på bulten som håller variatorn ?
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Tycker att det är värre med amerikanska skit bultar för dom håller inte alls för våra vanliga moment 1kg/mm.
Kanske det kan vara lagom med 7-8 kg ?
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Så där nu fungerar eländet igen.
Verkstaden bytte till en svart fjäder istället för att den skulle passa bättre i skogen och det gör den nog.
Men den var grymt mycket roligare med den vita fjädern mycket rappare.
Finns det något mellating eller är det bara att acceptera det och byta fjäder efter olika kör typer.
Jag kan för lite om variatorerna men vill lära mig mer , så om någon vill förklara hur den praktiska skillnaden mellan olika hårdheter blir så är jag tacksam.
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
När jag var ute och provkörde så efter ett par kilometer så när jag skulle vänd så hade det kommit ett skrapande/vinande ljud pricis efter tillslaget men det försvinner vid ökat varv eller fortsatt körning på samma varv, någon som har en ide ?
Sen när jag var ute och kände på bultar med mera så kunde jag trycka sekundären innåt mot helixen ca 1-2cm , ska det vara så ?