problem med ski-doo mach z rotax 779 -96

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
hej va satte ihop polarens ski-doo nyss och va ut och prova den igår efter att han har riktat den. Men cylindern närmast tändnigen vart vatten fylld efter en kort repa på åkern, och kompression sjönk från 8kg på alla cylindrar till typ 6.2kg. tog in den och plocka av cylindrarna men hitta inge fel, så vi prova för skojs skull att sätta ihop den igen, kompen va då 8kg igen sen starta vi den och tomvarva lite inne i garaget men det kom inge vatten då? Kanske måste köra den så det blir lite tryck i den innan det händer nå. Det vart typ 2 liter kylarvatten i pipan som är till tänd cylindern. Värt att notera är att den har stått torr utan vatten soppa eller olja i den hela sommarn, kan det vara nån packning till vattenpumpen som torkat? Nån som har nån idé? vi fattar inte hur den kan gå till.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det låter som om ni inte dragit toppen nog eller att någon packning är dålig. Tar man isär så brukar då jag passa på att byta packningarna.

Glykol vatten läker ut ur "vattenkanalerna" oftast mellan toppen och cylindern. Ta sär den igen och byt packningar, ta sen hjälp av någon som kan dra toppen alt läs vilket vridmoment det ska vara och gör det ORDENTLIGT. Inte för hårt eller löst utan lagom.

Det kan förstås även vara cylinderfotspackningen som läker men mina 50 öre sätter jag på att ni slarvdragit toppen

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
hmm det kanske missuppfattades det jag skrev men när jag mena skruva ihop den så mena jag skotern i sig. motorn rörde han aldrig efter att han rev skotern så vi har juh bara satt i motorn komplett i skotern igen och det va då felet uppstod därför rev vi motorn och hitta inge fel sen har han beställt nya packningar men vi la packning på tup på foten bara för att prov-starta och o-ringarna till toppen såg fräscha ut. Men alltså när vi prova att starta den igen efter vi la packning på tup så va det inge vatten i den. vatten problemet har allstå uppstått av sig själv när motorn varit orörd hela sommarn. så jag undrar hur det kunde uppstå? och varför sjönk kompen på alla 3 när det bara va vatten i en burk? Och hur kunde det funka när vi bara tog isär och satt ihop igen?