Problem med tändstift

macke117

Aktiv medlem
12 sept 2009
84
2
6
Östersund
Har haft problem med min Polaris Ultra -96, efter nån mils körning så börjar den gå på två cylindrar. Kollar vilken cylinder den inte går på genom att lyfta av tändhattarna, byter stift och genast går den på alla tre igen. Efter en ytterligare en stunds körning så är det någon annan burk den inte vill gå på.

Tröttnade till slut och köpte tre nya stift, kör cirka en mil och sen börjar den gå på två.

Har bytt tändspolar, bränslepump och cdi-box, samma problem kvarstår.

Körde med Champion stift först och har därefter prövat NGK BR9ES.

Skotern är bestyckad enligt orginal inställningar.

Någon som har förslag på vad som är fel ? Tips på andra tändstift som fungerar bättre i denna skoter?


Tacksam för hjälp! :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.692
825
113
Kramfors
Låter som den surar sönder stiften.

Kan bero på flera orsaker
1. reedventil trasig eller dålig spännst
2. choke ligger på en aning.
3. felbestyckad (för fet)
4. kolv gått av i kjol i insug (borde märkas sämmre gång)

Champion är ju bra mot surning (Nc2) men ngk br9eay är inte dåliga heller. ngk es är sämst att tåla surhet!! Jag kör Bosch wr3 cp platinium
 

macke117

Aktiv medlem
12 sept 2009
84
2
6
Östersund
Tack för dina tips!

Det jag tycker är märkligt är att i måndags så körde jag sju mil i plusgrader helt utan problem. I onsdags så hann jag fyra mil innan skotern började krångla med stiften, det var plusgrader och på lite högre höjds körning. Kan nog stämma det där med att den får för mycket bränsle, för den bluddrar på lågvarv. Man tycker ändå att man borde kunna ha stift som tål att motorn går lite fett i plusgrader. Tycker själv att stiften ser helt ok ut på färgen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.692
825
113
Kramfors
Stiften är värdelösa på att tåla lilla minsta blödder. Varför den höll längre förut berodde förmodligen på champion. Högre höjd = ännu mer surhet.

I mitt fall blöddrar maskinen vid lilla minsta tecken till dålig spännst i reedbladen och det räcker med att ett blad är dåligt. Ju högre trimgrad dessto kännsligare på bladen och din maskin har höga porthöjder .

Du kan ju skruva ut luftskruvarna överdrivet mycket sålänge ,evnt klarar du dig längre då eller sätt i mindre lågfartare sänk även nålarna om du kör på högre höjd.
Men har den funkat förut på denna höjd bör du leta åt orsaken till blöddret
 

macke117

Aktiv medlem
12 sept 2009
84
2
6
Östersund
Tänkte börja med att sänka nålarna och byta stift. Förslag på vilka stift jag ska sätta i ? Har prövat Champion och NGK BR9ES.
 

mjukstut

Medlem
22 nov 2009
32
0
1
Nålarna ska ha clipset i andra skåran uppifrån, alltså pos.#2. Funkar för mig.
MJ kan man enligt bestyckn. tabell köra med #320... 0-900möh och plus 5 grader till minus 12 grader.
PJ kan du prova gå ner till #40.
BR9EYA har funkat för mig.
 

macke117

Aktiv medlem
12 sept 2009
84
2
6
Östersund
Kan valet av tvåtaktsolja påverka? Jag blandar oljan direkt i bränslet och försöker att hälla i så att det blir ca 2 %. Har använt olja från Biltema :) Inte för att jag är snål:)
 

macke117

Aktiv medlem
12 sept 2009
84
2
6
Östersund
Ska testa med att byta till Champion stift och byta till en bra tvåtaktsolja. Känns som att jag låter bli förgasarbestyckningen tills vidare.