Problem med zr 580

Pyret

Medlem
19 jan 2006
24
0
1
umeå
Hej, jag har problem med min zr 580 -95. När jag gasar så kommer den inte upp till mer än ungeför 5000 varv. Där blir den alldeles kraftlös. Den låter mest "bööööp" Men sen om det går lätt och jag lyckas få upp den över 6000 varv då går den jättebra. Jag har kopplat lös nödstopp och liknande och tagit upp och kontrolerat choken så den har inte fastnat. Den startar nästan alltid på första draget men vill inte gå ordentligt på tomgången.
Förstå-sig-påare säger att det är statorplattan som är trasig och måste bytas. Kan det vara det? Går det att kontrolera utan att ta lös hela svänghjulet?

Tack på förhand /Per
 

Pyret

Medlem
19 jan 2006
24
0
1
umeå
Det är en förgasaremodell. Jag har provat att skruva på förgasarna för att se om det blev nån förändring men någon större skillnad blev det inte
 

Pyret

Medlem
19 jan 2006
24
0
1
umeå
Nu har jag bytt stator och det blev ingen skillnad. Mätte upp den gamla på verkstad och den var hel. Jag har kollat förgasarna och i dem är alla delar orginal.

Kan det vara CDI-boxen som har gett upp? NÅgon som vet mätvärdena på CDI-boxen? Kan ett komp-prov ge något svar på problemet?
 

TrampTass89

Medlem
18 jan 2006
32
0
1
om det är så att den är svårstartad när den har blvivit varm så kan det vara tändspolen , annars är en sak som dom s te mig näe jag hade samma probelm me min är packningarna mellan cylindrarna som gått sönder, då får den exakt den där effekten..
 

Pyret

Medlem
19 jan 2006
24
0
1
umeå
Den är lika lätt att starta varm som kall. När den är riktigt kall till exempel om den har stått över natten, då kan den gå hyfsat i nån minut.

Vilka packningar är det du pratar om?
 

Pyret

Medlem
19 jan 2006
24
0
1
umeå
Nu info

Hej, nu har jag meckat lite mer med skotern och blir inte klokare på det. Det jag har kommit fram till är att det inte är cdi:n eller tändspolen. En sak som hände var att jag slog av bränslekranen när jag meckade och glömde att slå på den sen. Och då gick den betydligt bättre fast sen dog den när bensinen i systemet tog slut. Så det jag funderar på är om det kan vara så att motorn får för mycket bensin?

Sen har jag sett att insugsgummina är lite slitna. Kan trasiga gummin orsaka tidigare nämnda problem?