Onekligen coolt, ivf! Dock inte snabbast...Finns ingen variator (och antagligen rem) som fixar de varven, annars så skulle RX1an ha en sådan variatorlösning.
Vet en som gjort detta för ca 10 års sedan, men han hade kvar vxllådan i hojmotorn och körde den mot mattan. Exakt hur lätt det var att köra med ett gäng med växlar/koppling istället för variator vet jag ej.
Tror icke det......RX1 har och har alltid haft en inbyggd nerväxling från vevaxel till variator. Ävenså nya Phazer-motor som varvar uppemot 12000rpm. Variatorn snurrar ca 8500 rpm även på dessa motorer. På 3-cyl motorn, båda gamla med förgasare och nya Nytromotorn, sitter variatorn direkt på vevaxeln, dessa varvar ju snällt runt 8500-9000 i maxvarvJag har ingen aning om hur dom löst det på rx1:an men den variatorn klarar ju upp till 10.000 varv iallafall.
(Troligen inte 1:1 på högsta växeln så du lär aldrig få motorns varvtal till variatorn.)
vad f-n snackar du om, FÖRKLARA DIG
Tänk dig att bakhjulet är variatorn
Inte för att gå för mycket oftopic, men.. Jag hade en moped för 2 årsedan, Variator drift, märket var Yamaha Aerox. Den varvade ca 10.000rpm på fullvarv, dock inte original.. Drog iväg vid 5000rpm.. Var iofs en 2-taktare, men ville bara påpeka att det finns variatorer som varvar mkt mer än det.Finns ingen variator (och antagligen rem) som fixar de varven, annars så skulle RX1an ha en sådan variatorlösning.
Vet en som gjort detta för ca 10 års sedan, men han hade kvar vxllådan i hojmotorn och körde den mot mattan. Exakt hur lätt det var att köra med ett gäng med växlar/koppling istället för variator vet jag ej.
Enormt vilket ute-och-cykla det är om någon tror att det går att jämställa en skotervariator och en scootervariator i detta sammanhang.Inte för att gå för mycket oftopic, men.. Jag hade en moped för 2 årsedan, Variator drift, märket var Yamaha Aerox. Den varvade ca 10.000rpm på fullvarv, dock inte original.. Drog iväg vid 5000rpm.. Var iofs en 2-taktare, men ville bara påpeka att det finns variatorer som varvar mkt mer än det.
Bara för att motorn varvar 10000rpm behöver inte alls variatorn varva lika mycket. På Genesis 140/150 och Genesis 80 finns interna nedväxlingsdrev direkt från vevaxel till utgående axel som jag har nämnt tidigare i tråden. Vad säger att inte något dylikt fanns på din Aerox!? Vet du om din Aerox hade variator eller var det en enklare typ av centrifugalkoppling som är vanligare på motorsvagare maskiner!?Inte för att gå för mycket oftopic, men.. Jag hade en moped för 2 årsedan, Variator drift, märket var Yamaha Aerox. Den varvade ca 10.000rpm på fullvarv, dock inte original.. Drog iväg vid 5000rpm.. Var iofs en 2-taktare, men ville bara påpeka att det finns variatorer som varvar mkt mer än det.
Skulle visst tro det, har ju sett en sån maskin med egna ögon så SKRIK LAGOMT!!!!Tror du verkligen att lammelerna håller i om man kör drev till drev
SKULLE INTE TRO DET