Räkna ut fjädrings moment vid ombyggnad av packkälke

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Har en hembyggd packkälke som är 22 år gammal och underredet börjar ha gjort sitt och är svetsat och förstärkt gå på gång men har gett sig på nåt nytt ställe hela tiden, har väl brukat få lite stint då den varje vår lastas med tio saltstenar för att köras några mil led innan man är på jaktområdet. Nu har jag äntligen för första gången i mitt liv fått till ett ordentligt garage där jag kan meka och greja på så nu inför den kommande våren tänkte jag fixa till kälken med ett nytt underrede.

Var på Jula igår och såg att dom hade små moppe stötdämpare så jag slog till på två dämpare https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/motorfordon/mc-tillbehor/stotdampare-608981/ lär ju inte vara högsta klass med tanke på priset men måste ju vara bättre än ha en ofjädrad kälke. Det sår ju att max dämpning är 510N det är väl ca 50 kg två dämpare borde ju då vara ca 100 kg om dom är stående lodrätt.

Har tänkt bygga underredet på liknande sätt som denna kälke https://www.google.se/search?q=packkälke&rlz=1C1NHXL_svSE738SE759&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiFlLO1vbbZAhWmsKQKHZtVDmYQ_AUICigB&biw=1280&bih=918#imgrc=J4idKu-CMyJnAM: men med två profilrör på "tvären" för att få det lite stabilare. Tänker att jag gör flera fästöron för övre fästet av dämparen så att jag på det sättet kan justera hur hårt kälken ska dämpa.

Men det är nu som funderingarna kommer, hur räknar man på ett ungefär ut fjädringen? Om man har 510N i dämpningen vid med dämparen stående i 90 grader har man då hälften av monenten 255N om man lutar dämparen i 45 grader?

Nån som har koll så hur man räknar ut detta man på ett ungefär hamnar inom vad som kan vara vettigt område, sen får man väl testa i verkligheten. Är väl främst då man lastar tungt som en fjädring gör nytta för att spara på kälken.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Men det är nu som funderingarna kommer, hur räknar man på ett ungefär ut fjädringen? Om man har 510N i dämpningen vid med dämparen stående i 90 grader har man då hälften av monenten 255N om man lutar dämparen i 45 grader?
Nej, riktigt så enkelt är det inte.

Man får räkna på hävarmar.
Se nedan exempel för beräkning av gasfjädrar.
Inte riktigt överförbart rakt av för din beräkning, men den ger ett hum om hur det hänger ihop.
http://www.lesjoforsab.com/gasfjadrar/kraftberakning.asp

G = vikten på luckan i detta fall. Man kan vända på steken och säga att det är vikten på kälken.
L = måttet på hävarmen från tyngdpunkten till vridcentrum. På kälken bör det bli från länkarmens infästning i chassit till punkten där den sitter fast i meden. Notera att måttet mäts horisontellt, inte bara längden mellan de två punkterna.
W = hävarmen som dämparen har att jobba med. Ju större hävarm, desto starkare bli dämparen.

Det är ju förhållandet mellan L och W som bestämmer dämparens styrka så att säga.
Desto mindre L och desto större W, desto starkare blir dämparen, på bekostnad av fjädringsväg.

Rent spontant så känns det som att de dämpare du skaffat har ganska mjuka fjädrar för ändamålet...