Rajd 60 L förgasare

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Du är säker på att förgasaren är rätt renoverad och är tät där den ska och släpper igenom där den ska? Då ska den inte flöda över.

Och brytarspetsarna är fräscha och rätt inställda?

Då tycker jag att det låter som att du kan ha dåliga packboxar på vevaxeln.... eller läckande cylinderfotspackning.
Vakumslangen för bränlsepumpningen kräver inte så mycket tryck/sug för att göra sitt jobb.
Kolven suger rätt så bra på uppgående när den ska dra in färskgas i vevhuset, men när den vänder nedåt så kan trycket som ska pressa upp bränsleblandningen genom överströmskanalerna gå ut via spruckna packboxar istället, men en del av bensinen i färskgasen stannar kvar i vevhuset och blir flytande igen. Då blir det blött och brist på syre.
När du sedan drar den torr igen utan stift så blir det bättre bensin/luft-förhållande igen och motorn kan tända till på ångorna.

Men det är bara en teori från min sida. Men kanske värt att kolla upp?
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Men det känns konstigt att den går på startgas och bensin i cylindrarna då... Men visst, jag kan ta isär motorn och kolla, såvida jag får tag på några nya packningar
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Men det känns konstigt att den går på startgas och bensin i cylindrarna då... Men visst, jag kan ta isär motorn och kolla, såvida jag får tag på några nya packningar
I cylindrarna? Betyder det att du häller en skvätt i tändstiftshålet och att den då brummar till?
Isåfall passerar ju aldrig bränslet vevhuset och packboxarna på vevaxeln...