Ranger 49 årsmodell 15-16 omdömen

bene

Medlem
14 okt 2007
43
1
1
Hej
Har tänkt att skaffa mig en ranger men är väldigt osäker på vilken motor jag ska välja. 600 etec eller 900 ace?
Hur stor viktskillnad är det?
Hur funkar det nya chassit i pudersnö? Kommer mest att köra Ospårat med den då jag inte drar pulka och ibland timmerdoning.
Är det stor skillnad i framkomlighet beroende på vilken motor man väljer?

Snälla ge mig tips m.m
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Måste lyfta tråden så vi får lite svar av nån som vet.
Jag själv köpte en etech men har bara backat in den i garaget hittills. Min handlare sa att det var styvt 10 kilos skillnad på etech och 900 ace och att 600 ace och etech vägde typ samma. Men om detta är sant har jag ingen aning om. Torrbröt en 900 ace på affären och jag tyckte den kändes märkbart mer svårtippad.
Att betänka är ju att 900 an har bredare framvagn och lägre kamhöjd. Två saker som fick mig att välja en etech istället.
 

bene

Medlem
14 okt 2007
43
1
1
Visste inte att det skilde i spårvidden... Såg däremot att 600 ace har samma spårvidd som etec ...
Men känns som att 600 ace blir nästan lite lite att köra med eller??
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Jag skulle säga att det blir en helt annan skoter. Men 600 axen går fint också. Har en sån fast yeti. Men som jag ser det finns det ingen anledning att välja bort etec. Hade det funnit etec till yeti hade jag gärna haft en sådan.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag har inte kört 900 ACE 49:an. Dock har jag fått en rescention av en som gjort det. Omdömet av en duktig förare var köp 600 etec istället för 900 ACE. Det pga hur den betedde sig vs Etec i tätskog skrå osv.