ranger 49 cig uttag och borttagning av primärvariator +montera justerbara viktpinnar

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Hej! Jag har en ranger 49 -13.
Kan man göra något åt cig uttaget som slår av under 3000 varv eller vad det är? min gps är superfjollig och frågar alltid om avslagning om strömmen slås av, och vid smygkörning då blir den aldrig laddad! jag vill ha ström hela tiden från uttaget..förstår att det är för att inte ladda ur batteriet men ändå!

nästa fråga, kan jag få bort variatorn med hjälp av vattentricket ja sett på youtube, visst är det för primären?

Sista frågan, finns det nåt kit av justerbara viktpinnar som ni rekommenderar och är det svårt att mixtra med själv? mina "varvbultar" är inställda på läge ett från fabrik och den övervarvar ibland, hjälper det att vikta upp då tror ni?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vilken motor har du, Ace eller E-tec?

Fråga 1: Gäller isf E-tec. Ja, det kan gå. På FR -11:an jag hade var det så att spänningen försvann i uttaget på tomgång.
På den så satt det två st säkringshållare på oljetanken. Den främre var ledig på min. Det gick en rödaktig kabel till säkringshållaren men ingen därifrån. Jag satte i en säkring, och drog en kabel därifrån till GPS:en. Då hade jag spänning hela tiden...

2. Ja du kan ta bort primären med hjälp av vattentricket. För övrigt det enda sätt jag använder för att få bort primären numera...

3. Ja, det är mer vikt som behövs om du kör på Cl#1. Alternativt en fjäder som har mindre sluttryck. Finns justerbara pinnar, men det kanske är enklare i ditt fall att bara byta fjäder. Vilken fjäder som kan vara lämplig kan vi ta när vi vet motortypen du har.
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Tack för snabbt svar, ska ut o kika på säkringsdosan sen!
Det är e-tec jag har, har ingen aning om vad det är för fjäder nu men vill inte missa starttrycket för den drar iväg väldigt fint o smidigt nu.
Är det nåt annat att tänka på när man tar bort variatorn, nå speciellt läge som ska synkas mot nå annat?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Ranger 49an har väl elstart? Det lediga stiftet i kontaktstycket på sidan av oljetanken är bara ledigt när maskinen saknar batteri. Har skotern batteri är laddningen av batteriet inkopplat där, dvs det blir samma sak som att koppla in sej på batteri +.
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Ja det är elstart på den och som du sa så är alla säkringar upptagna! Men det går väl att dra en separat kabel direkt från batteriet isåfall!
Är det nåt speciellt att tänka på innan jag plockar bort primärvariatorn?
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Jaså sitter du på en sån :-o då kommer jag nog upp o lånar den bara ja vet vad ja ska byta i den först! Satte på lågruta som jag fick av Kim s igår, fett Nice stuk :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Kom bara ihåg att sätta en säkring på matarkabeln till GPS:en, och den ska sitta nära batteriet
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Självklart, Dock är den hos mor å far men ska kika efter den ikväll. Jag kanske dyker ner nånting å kikar så kan ja ta med avdragarn på samma gång
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Vilken motor har du, Ace eller E-tec?

Fråga 1: Gäller isf E-tec. Ja, det kan gå. På FR -11:an jag hade var det så att spänningen försvann i uttaget på tomgång.
På den så satt det två st säkringshållare på oljetanken. Den främre var ledig på min. Det gick en rödaktig kabel till säkringshållaren men ingen därifrån. Jag satte i en säkring, och drog en kabel därifrån till GPS:en. Då hade jag spänning hela tiden...

2. Ja du kan ta bort primären med hjälp av vattentricket. För övrigt det enda sätt jag använder för att få bort primären numera...

3. Ja, det är mer vikt som behövs om du kör på Cl#1. Alternativt en fjäder som har mindre sluttryck. Finns justerbara pinnar, men det kanske är enklare i ditt fall att bara byta fjäder. Vilken fjäder som kan vara lämplig kan vi ta när vi vet motortypen du har.
Har du något tips på fjäder i primären? En handlare rekommenderade att vikta på den och handlaren ja köpte den av sa att kanske mycket av karaktären den har nu i variatorn försvinner om jag viktar på, tex att den smyger iväg fint vid ca 2500 varv. Ingen som ändrat nåt på fyrnian?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Jag var på "G" att få en obestyckning av variatorerna på 49:a förra året.
Redan i mitten av augusti tog jag kontakt med en kille här på forumet som kallar sig en "djävel" på variatorer.
Jag förklarade att jag ville ha kvar det låga inslagsvarvet och krypförmågan på låga varv, men att jag gärna ville få ett bättre riv när man tryckte in gasen för att t.ex. lyfta sig över en bäck. Samt att jag ville kunna ha clickerläge 3 utan att motorn övervarvar vid en liten fullgasrepa. Är i #1 nu.
Fick positivt svar att han skulle klura lite för att komma på en lösning, men att han ville ha fakta på hur den var bestyckad nu.
Jag ordnade fram detta och han sa att han nog hade en lösning på det hela. Bl.a. så hade han egentillverkade grejor till primären som skulle kunna ge riktigt bra resultat. Jag blev glad som en lärka i sommarsolen, och han skulle fixa allt bara han snickrat klart på en byggnation han höll på med.
I mitten av oktober så tog jag kontakt igen och då var bygget nästan klart och han hade beställt hem grejor som skulle dyka upp inom några veckor. Finfint!
När sedan snön lagt sig och december var ett faktum så hörde jag av mig till honom igen, då var grejorna ordentligt försenade men skulle förhoppningsvis dyka upp inom några veckor..... Då börjar man att bli lite uppgiven och inser att det blir nog ingen uppgradering, men han får väl höra av sig när grejorna dykt upp.
Tråkigt nog så har jag inte hört någonting ännu, snart ett år efter senaste kontakten. Får hoppas att han fick hem det han beställde och att någon fick nytta av dem :eek:h:
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
hmm, tråkigt när du väl fått känning på nån som ev kunde fixa det!!
Verkar inte vara så många som fixar o trixar med 49an, ingen som är här på forumet iaf och absolut ingen som ja känner...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har du något tips på fjäder i primären? En handlare rekommenderade att vikta på den och handlaren ja köpte den av sa att kanske mycket av karaktären den har nu i variatorn försvinner om jag viktar på, tex att den smyger iväg fint vid ca 2500 varv. Ingen som ändrat nåt på fyrnian?
Vad vill du uppnå med byte av variatorgrejer då?
Tror inte det gör så stor skillnad på karaktären att vikta på en aning så pass att den går att köra på C3.

Det verkar sitta en röd/röd fjäder i primären. Vad jag kan se är det den mjukaste som finns. Så det blir nog att vikta på lite om man vill ha lägre maxvarv.
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Vad vill du uppnå med byte av variatorgrejer då?
Tror inte det gör så stor skillnad på karaktären att vikta på en aning så pass att den går att köra på C3.

Det verkar sitta en röd/röd fjäder i primären. Vad jag kan se är det den mjukaste som finns. Så det blir nog att vikta på lite om man vill ha lägre maxvarv.
Det är en sak som jag stör mig på och det är att den verkar gå in i ett sk övervarvningsläge då jag ska över bäckar, diken o ger på fullt för att få lite skidres över hindret. Då klipper den ungefär som att ja kommit åt dödaren och den går ner på skidorna direkt. Det står inget meddelande eller att motorlampan lyser, fått förklarat att etec motorn känner på sig att Den snart kommer övervarva o klipper därför i förtid.
Alltså det jag vill åstadkomma är väl att den inte sticker iväg för fort i varv utan att för den skull bli trög som en Ockelbo...i övrigt funkar den utan problem tycker ja!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Mmm.
E-tecen känner ju av om varvtalet ökar för fort...
Skulle nog pröva att vikta på lite, verkar som det sitter pinnar som väger 18,8 gram nu.
Har dock ingen lista på vilka pinnar det finns som är aningen tyngre.
Det bästa elternativet är nog att köpa justerbara pinnar, då kan man labba med vilken vikt som blir lagom...
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
DET HÄR ÄR BESKRIVNINGEN SOM JAG LÄMNADE TILL "DJÄVULEN" OM MIN SKOTER SOM ÄR EN 49: 2012.

SÅ OM NÅGON KUNDE REKOMMENDERA NÅGOT UTIFRÅN DETTA SÅ VORE DET KANON!

Här är lite fakta om skotern:
Primärvariator = TRA lll med ramp 433 (417222799), fjäder 70-170 rd/rd (414689800) Vikter: 18,9g
Sekundärvariator = QRS med fjäder 180-303 green (417127137) Helix: RAK 40.
Drevning kedjehus = 19-49
Drivmattan är 406x3923x39
Inslagsvarv ca 2300 rpm
Rekommenderat maxvarvtal 8200 rpm får jag med primärvariatorn i click # 1

Själv så väger jag 88kg om det har någon inverkan på hur man beräknar det hela.

Min körning är i stort sett enbart mellan 300 - 500 m.ö.h.
Min ledkörning är ungeför 25-30% av tiden.
Lekstuga på myrar ca 25-30%.
Resten av tiden så är det skogskörning i långsamt tempo och klättringar av mindre höjder. Upptäcksfärder i ospårad terräng är det roligaste som finns.

Som du ser så är inslagsvarvet ganska lågt och det trivs jag bra med, då det är perfekt för att smyga omkring i skogen. Det jag saknar är att från långsam färd på lågt varvtal kunna trycka på så att skotern "lyfter" sig över t.ex en bäck eller från slät mark kunna attackera en höjd på kort avstånd.
Så om man kunde bibehålla det låga inslaget (ev upp ett par hundra rpm) och kunna ha "mjuk" körning upp till ca 20km/tim och därefter ha ett agressivare vrid upp till maxvarv så vore det kanon.

Sedan så vore det nog en fördel om man kunde få motorn att hålla ca 8200 rpm med clickern i #3 istället för som nu i #1.
 
Last edited:

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Nu har jag inhandlat ett kit med justerbara vikter, mycket spännande! Handlarn tyckte jag skulle prova 21 gram
o klicka upp den till läge tre. Blir till att skruva i helgen o sen drömma om snö :)
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Du behöver inte göra vattentricket, yttre variatorhalvan är lös när du skruvar ut bulten. Den sitter bara på splines. Bara rycka den rakt ut.