Rave 670 -94 Får för mycket bensin?

Pullingteeth

Medlem
15 feb 2007
18
0
1
Sillviken / Umeå
Motorn är alltså en en Lynx 670 från -94. Någon kanske kommer ihåg att nån skrev om en Rave som rykte hemskt mycket?
Det är i alla fall samma skoter. Då renoverades alltihopa med nytt/beg. motorblock och borrade cylindrar osv. Problemet är att den fortfarande ryker.

Plockade ur motorn igår och det rann säkert ett par cl olja ur pipan:hmmmm:.
Allting ligger på bänken hemma och jag hann inte kolla alla siffror, stift och nålar.

Ni som känner er manade: Vad är orginalbestyckning och hur ska trottelnålarna stå? Vad mer ska jag kolla?

Edit,
Hur många munstycken borde jag hitta till att börja med? Huvudmunstycket borde väl vara det stora under bottenpluggen och där har jag 370 och 390(mag). Om låftartsmunstycket är det jag tror så är det 35. Trottelnålarna är ställda i mittenläget. Som ni kanske märker så vet jag ingenting.
 
Last edited:

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Är du säker på att inte oljan i pipan o burken är kvar från sist?
Lät du den gå en stund och bli riktigt varm o urgasad?
Annars så kanske oljepumpen är felinställd eller läker in olja till cyllarna på något vis kanske via packboxarna på veven.


Bestyckningen är nog rätt ok. Kolla så inte förgasarna flödar bara.
 

Pullingteeth

Medlem
15 feb 2007
18
0
1
Sillviken / Umeå
Tack för svaret!

Pipan var full med olja den gången också.
Haveriet ägde rum i vintras och efter diverse renovering så körde jag resten av säsongen.
Först tänkte jag att den förmodligen ryker en del efter ihopmonteringen men det gav sig som aldrig.
Det verkar tyvärr mest troligt att det är någon tätning i blocket som läcker eftersom bestyckningen är i ordning. Det lutar åt att det blir till att riva allt igen...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Om det läcker in olja i den så kommer det mest troligt från packboxarna i mitten av veven. Hade du någon översyn på vevaxeln?
 

Pullingteeth

Medlem
15 feb 2007
18
0
1
Sillviken / Umeå
Allt jobb gjordes på firma. Min gamla vevaxel och vevhus dömdes ut så jag fick leta upp ett begagnat.
Den borde ju också ha kontrolerats innan montering.
Sen har jag för mig att det står något om "vevaxeltätning" på kvittot men jag måste nog dit med skrotet igen.
 

Pullingteeth

Medlem
15 feb 2007
18
0
1
Sillviken / Umeå
Personligen har jag svårt att tro att det fuskades någonstans. Har haft mycket med dom att göra både genom jobbet och privat.

Det kan visserligen vara valfri tätning någonstans i blocket men jag kan inte hjälpa att det ändå käns lite långsökt då jag har kvar ungefär samma symtom nu som innan haveriet. Hela motorblocket kommer ju från en annan motor.

Finns det ingen möjlighet att det är något fel i själva oljepumpen, eftersom den hängde med från mitt gamla block?
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Personligen har jag svårt att tro att det fuskades någonstans. Har haft mycket med dom att göra både genom jobbet och privat.

Det kan visserligen vara valfri tätning någonstans i blocket men jag kan inte hjälpa att det ändå käns lite långsökt då jag har kvar ungefär samma symtom nu som innan haveriet. Hela motorblocket kommer ju från en annan motor.

Finns det ingen möjlighet att det är något fel i själva oljepumpen, eftersom den hängde med från mitt gamla block?
Jag vet inte riktigt om oljepumpen kan bli så sliten att det rinner olja rakt igenom den och till cyllarna, men du kan ju testa att dra lös slangarna in till cylindrarna och se om det rinner mycket när du gasar med avstängd motor, annars kan du ju blanda olja i soppan och testa med motorn igång och pluggade rör in i cylindrarna.
 

Pullingteeth

Medlem
15 feb 2007
18
0
1
Sillviken / Umeå
Ingen annan verkar köpa mitt resonemang angående oljepumpen heller. Får väl skruva ihop den igen och kolla exakt hur mycket olja/bensin den tar.

Ska nog dra lös oljeslangarna och kolla det innan dock. Tack för det!