Rave n duro 600-06 frågor

audi4ever

Medlem
29 dec 2009
16
0
1
42
Skellefteå
www.garaget.org
har då somsagt en rave 600 med 44mm som dock börjar bli lite sliten nu ser jag.
Otroligt rolig och pigg skoter. men är lite smått less då den vill gräva ner sig lite väl löjligt lätt bakdelen i djupsnön.

Så då till min fråga.

Går det sätta dit en 51mm matta? om man ev byter drivhjulet fram. Sitter non-slip drivhjul där nu... glömt bort hur många kuggar dock i skrivande stund

och sen till min följd fråga om det går att få dit.

Ger det något att sätta dit en 51mm matta? Eller kommer den bara vilja gräva ner sig mot backen mer istället för att vilja skotta sig framåt?


och ne till fråga som jag kom på nu.... går det ställa in "skotern" något som gör att den inte vill resa sig så otroligt lätt jämt i puder och även på led?

för som det är nu så står skotern i typ 70graders vinkel direkt det blir djup snö . och det är ju inte så effektivt då man vill och behöver ha fart :p.

har provat att ha ballata remmen både i lägsta och nu i högsta läget... men kan inte påstå att jag tycker det var någon kännbar skillnad
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Grannen har 51mm på sin Rc 800 06, men blir det inte mycket på en 600? funkar kanske med rätt drevning.

Jo man kan justera boggiedämparna så att det inte reser lika lätt, sen tror jag man ska ha balatarremmen ganska spänd om man inte vill att skotern ska resa lika lätt :)
 

audi4ever

Medlem
29 dec 2009
16
0
1
42
Skellefteå
www.garaget.org
Ja det är ju det kanske då om 600 blir för svag då? men lek med tanken på att den orkar hur blir den då. Blir den som en "summit" (ja nästan :p) eller blir det bara en ännu effektivare grävmaskin ner till backen?
Hur upplever din granne den? För att det är en kortbandare ja det kommer man ju aldrig ifrån.

Och balata remmen borde väl ska vara slapp som möjligt för att förhindra stegring? Ju slappar remmen är desto planare är boggeyn. Och ju mer spänd den är desto lättare stegrar den. Då den lutar uppåt då? Eller stämmer inte min teori? har iofs testat båda nu och kan väl inte påstå att jag känner någon skillnad direkt.
men boogey dämparn är det bara skruva på den eller vad? har inte kikat nått på den ännu så är det bara snurra på en mutter på den elelr vad?
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
I för sig så kör ju summit 600a med 51mm, men man får väl dreva om och kanske byta drivhjul :)
Jadu grannens skottar på väldigt bra utanför leden, och få upp den på rullen ser inte ut att vara några problem.
Den kommer väl kanske gräva mer, men den greppar ju bättre, jag kör med en 32mm och det spinner ju bara, så självklart får du bättre grepp med en 51mm, men 44mm borde räcka till din :)

vet inte riktigt hur det är med balatarremmen, jag är ganska ny i skotervärlden så :)
Tror man ska ha något spec verktyg för att ställa dämparna, det där får någon som är mer kunnig svara på :)
 

audi4ever

Medlem
29 dec 2009
16
0
1
42
Skellefteå
www.garaget.org
I för sig så kör ju summit 600a med 51mm, men man får väl dreva om och kanske byta drivhjul :)
Jadu grannens skottar på väldigt bra utanför leden, och få upp den på rullen ser inte ut att vara några problem.
Den kommer väl kanske gräva mer, men den greppar ju bättre, jag kör med en 32mm och det spinner ju bara, så självklart får du bättre grepp med en 51mm, men 44mm borde räcka till din :)

vet inte riktigt hur det är med balatarremmen, jag är ganska ny i skotervärlden så :)
Tror man ska ha något spec verktyg för att ställa dämparna, det där får någon som är mer kunnig svara på :)


Är ju som det jag menar är det lönt att monta dit en 51mm matta eller kommer drivkraften framåt bara öka litegrann medans kraften neråt kommer öka mycke mer?
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Den gör nog så du tar dig fram bättre, men som sagt så tror jag du ska klara dig bra med en 44mm ändå.
Värsta fall får du köpa ett förlängningskit om du inte vill byta skoter dvs :)
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
bakre dämparen är rätt kritiskt , iaf på -05:an var den på tok för vek , ett byte till en styvare gjorde stooor skillnad

både i snön o på leden och som sagt ballatan max spänd!

Kan ju va värt att testa och justera så mkt så möjligt med den befintliga mattan o se om det blir nån skillnad

innan du köper en 51:a

Glöm inte att släppa lite på fjäderspäningen på främre dämparen när du spänner på balataremen
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
51's matta funkar hur bra som helst, räkna dock med att du får sämre fäste på hårt. Har själv 51's kammar bus kul, stoppa dit en hårdare fjäder i primären och det blir ännu roligare. =)