RC 800 äter kolvar

jimbeam

Medlem
1 mar 2010
32
0
1
luleå
Vad beror det på när min rc spikar sönder kolvar, den har ju inte gått snålt, men hur tar man reda på vad det är.Om det är tänding, eller för lågt oktantal i soppan eller vad,

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
spikar den så brukar det ju vara att den går snålt.

Kollat packboxarna på variator/mag sidan?

N

N_w

kör du 95oktan?, är motorn std? isf ska de gå fint att köra på 95. Har du monterat rätt packning på cylinderfoten?, så den inte är tunnare än vad den ska vara? lägg ut bilder på kolvarna

jimbeam

Medlem
1 mar 2010
32
0
1
luleå
Det 'är en kolv åt gången. Men jag ser att den har gjort likadant på den andra cylindern förut., Lite märken i toppen om man så säger.. Har undrat varför den varit rätt slö, men den har väl ställt ned tändningen så fårt den börjat spika!? har jag förstått det rätt då? Men om det är så varför har man inte fått nån varning? nån lampa eller nått, utan först förstått vad som hänt när kolven varit mos

jimbeam

Medlem
1 mar 2010
32
0
1
luleå
är det nån som vet hur många nålar det sitter i nållagret? visste inte att det var ett sånt så jag tog lös det på fel sätt och tappade ut hela skiten, måste få veta om jag hittat alla eller om jag måste riva hela motorn... nte kul alls

N

N_w

haha det är ett helvete att inte veta om det sitter lösa nållager... 28st stämmer. Räknade mina för några veckor sedan. Jag hade täckt för vevhuset ordentligt men man kan ju aldrig vara 100% förns man ha räknat dem :)

N

N_w

riv den inte plocka bara ur motorn och skaka, så ska den nog falla ut ska du se

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Men man skall ju inte vara så rädd för plocka ur motorn, är ju grymt snabbt gjort iaf på rev'en, går nog nästan snabbare att byta kolvar i en sån om man plockar ur motorn istället för att jäklas med att få dit cylindrarna när det är trångt