Re 800 -12 käkar rem

AxStaah

Välkänd medlem
23 mar 2011
100
0
6
Skellefteå
2 remmar på 35 mil, första remmen släppte all cord på, så köpte ny 391 och körde in den i 7 mil innan jag började köra hårdare och den höll i 12 mil till innan den sprängdes utan förvarning och slog sönder variatorskyddet, böjde även fästet till skyddet..
Vad tycker ni jag ska göra? V-kitta? Återförsäljarn säger dreva ner till 19-20 eller 21?! sitter 23/45 nu. CVT kylsystemet?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Som sagt var kolla slitdelar i variatorer, linjering, motorfästen, håller den 8000varv och växlar som den ska?
Kan ju inte dreva ner en ledmaskin till19-20/45. Ska vara minst 23-24/45.
 

AxStaah

Välkänd medlem
23 mar 2011
100
0
6
Skellefteå
Har garanti kvar, nått jag kan använda?
Körde i puder när det hände, och den höll inte riktigt varven på klick 3, ställde på fyra och den varvade 7900 men suckade ganska ofta också..
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Till att börja med så är det en ledmaskin.
Kolla gärna in ski doo 2014 tråden. Skrivs mycket om remmar där nu....
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Enligt Mulle så är ju kalibreringen på 12:ans korta Lynx den bästa man kan ha...
Passar allt!

Nej...
Åker du mycket lössnö så börja med att dreva ner...
Läs sen i tråden som 800PSR tipsar om.
 

Robin.

Välkänd medlem
4 dec 2013
160
0
16
Lånar tråden en snabbis.
Vad brukar man köra med för remmar på rs:arna?
Finns det någon annan rem som håller lika bra/bättre som te.x polaris maskiner med yamaha remmar?
I detta fall gäller det en 12as rs
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
En del påstår att Carlisle XS remmarna håller bättre än BRP.
Det är väl XS803 eller XS821 som ligger närmast till hands att testa.
Dessa har en liten annan gummiblandning som gör att de slirar mindre, vilket gör att de går kallare, men de sänker även varvtalet 2-400 varv jämfört med tex 391, så 1-2g mindre vikt i primären är att rekommendera.
Sen att de bara kostar runt hälften av en BRP rem kan man se som en bonus.
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
21-45 var standard drevning på -11 boondocker 800, med 44mm kamhöjd och en mattlängd på 370cm/146"... Körde ca 260mil på första remmen, med cvt variatorskydd, 47-44 helix samt lite hårdare fjäder, sedan 200mil till på nästa rem innan jag bytte in skotern mot min nuvarande...
Känns inte som att du ska behöva ha så låg drevning på en kort maskin även om du kör i lössnö, måste vara nåt annat som är fel enligt mej...
 

AxStaah

Välkänd medlem
23 mar 2011
100
0
6
Skellefteå
Återupplivar tråden, som sagt det for ju två remmar på 35 mil. Köpte cvt skyddet och ny rem, körde in den 21 mil. Den höll 30 mil efter inkörningen. Är ganska så less nu och funderar på byta in den mot en polaris för det här är ju inte okej. Vad tycker ni?
 

Robin.

Välkänd medlem
4 dec 2013
160
0
16
Jag kan då hoppa in och säga att RSen tar då inge rem, som svar på min fråga tidigare i tråden.
Kört kring 50 mil nu och den ser fortfarande lika bra ut, inkörningen var ca 2km sen orkade jag inte snålgasa nå mer.
 

LynxPolTech

Medlem
11 feb 2014
8
0
1
Steg 1, Sätt dit CVT kåpan. Kvarstår problemet gå till steg 2 floating QRS-kit

Körde in remmen i 21mil sen for den efter 30mil = 51mil totalt?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Mät upp linjeringen. BRP Original linjeringsverktyg kostar 200 kr =)
Kolla motorfästen mm.
Kolla så det inte är något hål i anslutning till variatorerna där puder kan komma in så den slirar.
ta isät båda variatorerna och kolla så allt är som det ska. då kan den omöjligt ta rem om ingen satt i nån konstig setup i den. så kolla då du har isär dom så det är rätt grejjer som sitter i.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Bytt bakre motorkudden på pto sidan? Kan bara mkt som bidrar till att remmarna håller dåligt, jag gjorde allt på min boondocker, den slirade inte och gick inte het i variatorerna, ändå så släppte cord efter ca 50 mil snöplågat med 4l/mil i snitt... Skitskoter! Andra kör ju 200 mil utan problem? Konstigt... Nä, mina remmar var helt enkelt så slitna att korden revs lös, hade jag varit försiktigare med tummen och kört mer led hade nog mina remmar hållit väldigt länge, säkert 300 mil.
Något problem har du säkert med din maskin men tuktar du kan du glömma 200mil, schimsa ut x till 40, förställ 2mm, stag, rs kudde bak, epoxyfyll främre, balansera variatorn, se till att maskinen varvar 8000 är mina bästa tips, jag åkte diablo kit och gillade det.