RE halvinsprutning/fögge

rev_

Välkänd medlem
19 okt 2006
132
0
6
Hej! Undrar hur man vet vilka RE 600'or som är insprutare på blocket! Vad jag har trott är att Rave 600 är med förgasare och Rave RE 600 är halvinsprut, eller har jag helt fel? :hmmmm:
 

bian

Välkänd medlem
4 nov 2006
108
0
6
Jämtland
rave re 600 = förgasare
rave 600 sdi = insprutning

ovan gäller 07-08
 
Last edited:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
rave re 600 = förgasare
rave 600 sdi = dirrektinsprutad

ovan gäller 07-08
Fel ;) Sdi är inte direktinsprut. Det står för Semi nånting nånting. Enda skotern som är direktinsprutad (2T) är E-Tec.

Sdi är samma som EFI och CFI. Ser ut som att det sitter förgasare men är insprut.
 

bian

Välkänd medlem
4 nov 2006
108
0
6
Jämtland
Fel ;) Sdi är inte direktinsprut. Det står för Semi nånting nånting. Enda skotern som är direktinsprutad (2T) är E-Tec.

Sdi är samma som EFI och CFI. Ser ut som att det sitter förgasare men är insprut.
haha okej, alltid lär man sig något nytt:p
 

Bazooka

Välkänd medlem
23 feb 2009
120
0
16
Strömsund, Storumans kom.
Fel ;) Sdi är inte direktinsprut. Det står för Semi nånting nånting. Enda skotern som är direktinsprutad (2T) är E-Tec.

Sdi är samma som EFI och CFI. Ser ut som att det sitter förgasare men är insprut.
Sdi är en sorts direktinsprutning, bara det att injektorn sitter i cylinderväggen och inte i toppen. Inte som på EFI och CFi där inprutarna sitter i spjällhuset (sitter en extra i vevhuset per cylinder har jag för mig på Cleanfire Injection-4).

Syns (dåligt) på den här bilden: http://www.badiuk.com/files/skidoo_index.jpg

Finns en demonstration på skidoos amerikanska hemsida (gå på E-tec-->fuel delivery-->sdi)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Sdi är en sorts direktinsprutning, bara det att injektorn sitter i cylinderväggen och inte i toppen. Inte som på EFI och CFi där inprutarna sitter i spjällhuset (sitter en extra i vevhuset per cylinder har jag för mig på Cleanfire Injection-4).

Syns (dåligt) på den här bilden: http://www.badiuk.com/files/skidoo_index.jpg

Finns en demonstration på skidoos amerikanska hemsida (gå på E-tec-->fuel delivery-->sdi)

neeej:p det är en sorts INSPRUTNING:p .. de går genom reeds osv (om jag inte kommer ihåg mig fel då).. och sen upp genom insuget och in i cylindern..detta är det som kallas för SDI=Semi-Direkt-injection. EFI=Electric fuel injection.. detta är inte DIREKT.. direkt insprutning har spridare som sprutar in soppan direkt in i cylindern.som en bil då.
som Skidoo och lynxens E-tec funkar....
rätta mig någon om jag är ute å cyklar?;)
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
SDI= Semi Direct Injection har två injektorer som sitter högt upp i överströmningskanalerna. Inget bränsle spolas in i vehuset. Spjällhusen reglerar bara luftflödet.

E-TEC har injektorn mitt i förbränningsrummet och är den enda med äkta direkt insprutning. Spjällhuset reglerar bara luftflödet.

I EFI systemet går både bränsle och luft via spjällhuset och spolar in bränsleluftblandningen via reedventilerna.
CFI har injektorerna i vevhuset och spjällhuset reglerar bara luftflödet.
 

Bazooka

Välkänd medlem
23 feb 2009
120
0
16
Strömsund, Storumans kom.
neeej:p det är en sorts INSPRUTNING:p .. de går genom reeds osv (om jag inte kommer ihåg mig fel då).. och sen upp genom insuget och in i cylindern..detta är det som kallas för SDI=Semi-Direkt-injection. EFI=Electric fuel injection.. detta är inte DIREKT.. direkt insprutning har spridare som sprutar in soppan direkt in i cylindern.som en bil då.
som Skidoo och lynxens E-tec funkar....
rätta mig någon om jag är ute å cyklar?;)
Se bost.s inlägg