Remmen fransar sig.

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Har märkt av att när jag är ute i djupsnön och drar lite pudersvängar med min switchback 800 -09 och kör där ett tag så börjar variatorremmen fransa sig.
Det har hänt 2 gånger nu på samma sätt. Vet inte om det är pga varvtalet eller värmen detta händer.

Jag har kört på dom hårdare dyra originalremmarna (3211115) också.
Borde inte remmarna tåla lite pudersvängar?

Är det nån som kan länka mig till nåt ventkit eller liknande man kan sätta dit. Har dålig koll på var man skaffar sånt.
Funderade även på slänga in en fläkt vid variatorn samtidigt. Finns detta att köpa något färdigt kit så man slipper bygga själv?
Bör jag kanske dreva ner lite för att få ner varvtalet eller?

Någon som har tips?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
SLP har fina ventkitt till polaris.
Den kan du polaris åf fixa hem åt dig.

Googlade lite snabbt och fick fram detta

Polaris orig nummer:

2876647 : HOT AIR ELIMINATOR IQ-RH : 840 ink. moms
2876648 : HOT AIR ELIMINATOR IQ-LH : 840 ink. moms
2876646 : IQ RMK Footwell Vent Kits : 895 ink. moms

Men du kan ju googla runt lite själv. Finns ju firmor som säljer sånt där vet jag.

Hur känns variatorerna efter du har varit och puderkört? stekheta?
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Hur känns variatorerna efter du har varit och puderkört? stekheta?
Ja det går inte ta på dom utan att bränna sig utan man måste vänta typ 10-15 min innan man kan ta bort remmen. Även remmen är alltså brännhet. Är detta normalt?

Tror ni att ett ventkit hjälper nåt? Hade hellre satt in en fläkt med nån sorts vippkontakt som jag kan slå igång när jag är ute i djupsnön.

Jag skulle kunna testa med en ultimaxrem kanske och se om det hjälper något.
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Org remmen har suttit på i 150 mil nu, tycker den ser hur fräsch ut som hellst fortfarande. Har aldrig upplevt att man inte kan ta direkt på remmen utan att bränna sig, min rem blir itne så varm.
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Org remmen har suttit på i 150 mil nu, tycker den ser hur fräsch ut som hellst fortfarande. Har aldrig upplevt att man inte kan ta direkt på remmen utan att bränna sig, min rem blir itne så varm.
Skumt vi har ju samma skoter. Är du säker på att du brukar köra lössnö då? :hmmmm:
Linjering av variator och motorkuddar är det svårt att kolla själv?
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Nä, vad är det?.....Ja, det är ju det som är roligt, tråkigt att ligga efter leden hela tiden. Av dom 100 milen jag avverkat hittils har garanterat 50 varit utanför leden.
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Det måste ju vara nåt fel på min då.
Åf får kolla upp det när den blir uppdaterad samtidigt.

Jag har kört 67 mil och två remmar har börjat fransa så det kommer långa trådar fram man får klippa av.
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Jo dom får nog göra det. Jag är dålig på detta. Kul att höra att din är snål på remmen. Det är positivt när jag har samma maskin :)
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Jo, måste ju ha hänt nå. allmänt om remmar så verkar ju polaris vara "bäst" på att inte ta remmar. Fattar inte folk som köper en skidoo/lynx 800 som tar remmar som bensin typ, vad är glädje´n med det?. Jag är iaf nöjd polarisägare :)
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Hundbert, jag kan garantera att något är galet med din maskin om den käkat 2 remmar på 67 mil... Jag har kört 420 mil och är nu på min tredje rem, varav den första (3211115) höll över 200 mil och då var det dragrace från stillastående till fullgas ca 15 gånger på rad som gjorde att den fransade sej.. jag kör nästan aldrig led trots att jag har en kort maskin, remmen som sitter på nu har fått utstå bakrullekörning i tung blötsnö, klättring, puderkörning, fullgasrepor, lakerace you name it. Inte ens när motorkudden + momentstaget var av small remmen, dock lossnade den nån liten bit från den vilket inte är så konstigt då motorn endast satt fast på ena sidan ;) Nog ska du lätt få ut minst 150 mil per rem oavsett före och körstil.
Kolla linjeringen av variatorerna, momentstaget ock motorkuddarna. På en polaris är ett vent kit bara slöseri med pengar, på en ski-doo däremot är det livsviktigt om man ska komma längre än 10 mil per rem :)
 

Jockewi

Välkänd medlem
13 aug 2009
126
0
6
Sundsvall
Lånar tråden lite, var och köpte en ny rem till skotern (dragon 700) igår och hade inget nummer, berättade för ÅF vilken skoter jag har och fick med mig 3211122 hem, sedan ser jag i instruk. boken att det ska vara 3211115 på min. Vad är skillnaden, ska jag åka och byta eller är det bara att hänga på och köra?
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Oj läste fel trodde du hade en dragon 800. Nåja om det ska vara samma till 700 är det väl bäst att byta.

3211115 skulle jag bytt till om jag var du. Eller en ultimax xs805.
3211115 kostar 2000 kr och ultimax xs805 kostar 1200 kr.

3211122 vet jag tyvärr inte vad det är för rem.
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Hundbert, jag kan garantera att något är galet med din maskin om den käkat 2 remmar på 67 mil... Jag har kört 420 mil och är nu på min tredje rem, varav den första (3211115) höll över 200 mil och då var det dragrace från stillastående till fullgas ca 15 gånger på rad som gjorde att den fransade sej.. jag kör nästan aldrig led trots att jag har en kort maskin, remmen som sitter på nu har fått utstå bakrullekörning i tung blötsnö, klättring, puderkörning, fullgasrepor, lakerace you name it. Inte ens när motorkudden + momentstaget var av small remmen, dock lossnade den nån liten bit från den vilket inte är så konstigt då motorn endast satt fast på ena sidan ;) Nog ska du lätt få ut minst 150 mil per rem oavsett före och körstil.
Kolla linjeringen av variatorerna, momentstaget ock motorkuddarna. På en polaris är ett vent kit bara slöseri med pengar, på en ski-doo däremot är det livsviktigt om man ska komma längre än 10 mil per rem :)
Var och körde lite idag. Det är ju blötsnö men det var på led i hyfsat tempo. Öppnade kåpan och kände på variatorn. Den var stekhet som vanlig samma sak med remmen. Min enda fråga till dig snowdevil. Blir din variator lika het såhär lätt?

Jag får tacka för alla svar jag fått. Det verkar vara nåt fel. Åf får kolla upp detta det är ju garanti kvar på den.
Jo jag ser inte varför jag skulle behöva ventkit om det finns annat folk som kör samma skoter utan och inte har problem.
 
Last edited: