Remslitage renegade 600 -08

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Hur är livslängden på en rem på en renegade xp 600sdi -08? Brukar väl blir 100-200 mil på en säsong för mig med varierande körning led och lössnö.
Om man sätter en 44 matta på samma skoter blir det någon skillnad i remslitaget?

Tacksam för svar.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
vad de sägs så håller remmen UTAN momentstaget monterat kring 50mil.vissa håller de grymt bra... i sig är detta inge problem då de bara är å montera momentstaget.går fast å tillverka själv.inge svårt precis..

sen om man vill eliminera problemet mer så kan man göra en flytande sekundär istället för den fast som sitter nu.
 

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
vad de sägs så håller remmen UTAN momentstaget monterat kring 50mil.vissa håller de grymt bra... i sig är detta inge problem då de bara är å montera momentstaget.går fast å tillverka själv.inge svårt precis..

sen om man vill eliminera problemet mer så kan man göra en flytande sekundär istället för den fast som sitter nu.

Inte så lätt att göra flytande sekundär på xp.Då sekundären sitter stumt fast i axeln.
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Svarva en distans eller sätt en fet hög med brickor mellan bulten och axeln så variatorn kommer åt att glida efter axeln. Det har polaris och remmarna håller.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
men det går inte göra flytande på xp! ta reda på hur det ser ut innan ni pratar högt om det:eviltongue:

min 600 fast kort då.. den remmen höll ca 100 mil på första remmen 197 remmen.. sen satt jag på en 383 rem den körde jag 150 mil på cirka den börjar fransa sig lite nu.. då med påsk före i fjällsluttningar. tycker det är bra betyg!

sen med 44 matta får man ju inte ner slitaget på remmarna snarare tvärtom. men drevar man ner (ca: 3-5 kugg på xp maskinerna) skotern tillsammans med 44 mattan så kan de bli bättre.
och variatorkit sen har du inge probs i det närmaste.

momentstag är mer till för en 800r summit med mycket matta och kraft i motorn.. inte ska det behövas på en 600 då det är mycket mindre vrid i en sån.

det är mina erfarenheter.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
varför går det inte å göra en flytande på Xp.förklara de för mig..

momentstaget är ju som sagt inge dyrt att göra så gör man de är de förebyggande.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Svarva en distans eller sätt en fet hög med brickor mellan bulten och axeln så variatorn kommer åt att glida efter axeln. Det har polaris och remmarna håller.

de som är är att när dom har splines så går de itne å svarva ner.då passar inte variatorn:p där emot går de å borra bort splinsen i variatorn och sen fräsa ett spår..sen svetsa på drivaxeln ev. be någon svarva en helt ny..och fräsa in kilspår där oxå.sen sätter man en kil--sen sätter man en distanshylsa och brickor.sen är de en flytande variator..

vilket av detta moment ja nämde nu vet ja inte vad som är omöjligt enligt vissa..de är inte spec svårt att göra de..de enda som kan vara lite bökigt är att fräsa kilspåret...
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Jag känner att jag inte fått det svar jag ville ha. Skulle vara bra om några fler skrev ungefär hur långt dom kört på en rem i genomsnitt.

Skulle ni säga att renegade xp äter remmar jämfört med motsvarande från konkurrenterna? Tänker då på crossfire, switchback, x-trim och nytro xtx.

Jag har aldrig behövt hålla på byta remmar pga slitage dom har alltid hållit bra på mina maskiner därför är jag lite nervös om man måste börja byta rem 2-3 gånger per säsong.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
dem äter mer rem än vanligt jaaaaa. min RS som jag hade käkade inte överdrivet mkt rem iaf,men då har den monterat momentstag oxå.. har du inte de så kommer den knapra lite extra på remmen.
 

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Kolla sprängskissen på xp:n så kanske du fattar varför det inte går att laga flytande.(Kolla inte RS) den har team variator så den går det på.Det går att få flytande på en vanlig xp om man köper team "kittet" team sekundär + ny axel.
 

hemi

Välkänd medlem
28 okt 2006
123
1
18
Östersund/Åkersjön
Min e-tec renegade ca. 160 mil inget rembyte och frugans renegade 08:a ca. 290 mil, ett rembyte men orginalremmen är fortfarande fin och sitter i som reserv.

Och ja, vi använder maskinerna hårt men med förstånd
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Min har käkat i sig 4 remmar på lite över 200mil. Den första orginalremmen höll precis 100mil. Sen har den tuggat i sig dom andra på löpande band.Dom två första var 197or medans dom andra har varit 383or. Lustigt att den klenare orginalet höll bäst men bara den första. Har monterat ett momentstag och har drevat ner och har en 44mm matta på. Har beställt ett Fett Bros accelerator kitt som ska på bara jag får det och maskinen är lagad i övrigt. Hoppas att det hjälper lite mot remslitaget.
 

hilppari

Välkänd medlem
31 jul 2004
104
0
6
FINLAND
Kittet på dootalk är ju en bra lösning.. MEN skiten kostar lika mycket som ett team konverterings kitt, så kanske men skulle föredra team kittet då iställe.. :)
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
momentstaget är lätt värt att skaffa sen att linjera variatorerna.
sen kan man ju även ta och kolla så remmen ligger bra.
vissa kör och kör utan att kolla hur högt upp remmen ligger