Ren fakta om XC Edge 500 2001 (framvagn,boggie)

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjenare nu är det snart dax att byta ut den befintliga skotern. Det jag har siktat på är Polaris XC Edge 500 2001, då håller jag min budget. Det jag vill veta är om;

1. Är framvagnen svagt eller dåligt byggd isf viker den sig vid vanlig tuffare körning? Då menar jag inga 200m ramphopp och drops från 10000m höjd :D.

2. Vad exakt skiljer sig i framvagnen från dem nyare edge som verkar fungera klockrent?

3. Går det att åtgärda på nått sätt? Då menar jag inte byt hela framvagnen.

4. Boggien har jag hört en del om också, den ska visst vara felkonstruerad medans vissa säger att det bara är dämparna (pps tror jag?) som bara är usla. Är det annars en likadan boggie som dem nyare modellerna av edge? Om det är några skillnader så skriv gärna ner dem olika skillnaderna.

Nu vill jag helst veta ren fakta och inte rykten som man har hört :cool:

Tack på förhand / H

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
1. Edgen hade några barnsjukdomar -01 då den kom, det var i framvagnen där den kunde ge med sig någon centimeter så att huven inte passade, men mer än så blev det tydligen inte. Det finns dock rekommenderade förstärkningar att göra så det är alltid värt att kolla upp om dom är gjorda eller ej.

2. Skiljer nog inte mer än några smådetaljer som geometri och div. förstärkningar

3. Som sagt finns det rekommenderade förstärkningar, vet inte exakt var dom finns eller var man ska förstärka. Men det finns, det vet jag :)

4. Boggien är hur fin som helst, mycket bra konstruerad bortsett från att det sitter en dämpare med PSS funktion bak som inte fungerar så bra för lite hårdare körning. Den går att schimsa bort men helt klart en fördel om det redan är gjort. Jag skulle rekommendera att sätta dit en förstärkning på boggieskenorna för att vara på den säkra sidan. Det är samma boggie som sitter i -02'an, -03 fick edgen M10 boggien och såldes bara som 5- och 800 i Sverige pga det fanns så många -02'or kvar av de andra

-01 hade varken 5-,7- eller 800 fotstegsförstärkningar, det hade dock 600'an men det kom på allihop -02.

-02 blev chassiet förstärkt och tål mer stryk.

Annars är -01 en kanonskoter, 500 är inget undantag. Sitter även avgasportar på den vilket inte gör det sämre.

Visst, lite spekulationer här med men kanske en liten vägledning :)

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tackar och bockar Pitabroed! Härligt då vet jag hur det står till och det går alltså att förstärka som jag trodde. Är det någon som kanske vet vart man kan förstärka framvagnen?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Grymt! Den där sidan var ju helt enkelt kanon, pitabroed du har nu 9200210120141 triljoner plus i kanten :D

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Hehehe jo ska försöka bju igen så mycket jag kan! :p Men nu ska jag försöka bra affärer, fick just ett erbjudande på en lynx rave 800 -01 på 37.000:- och ngt billigare vid snabb affär..frågan är ju hur länge håller serie 2 rotax motorn? :(

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Just i grönjäveln, nu kommer jag ihåg vart jag såg det någonstans! Kolla det här projektet, finns mkt intressant gällande förstärkningar

http://www.kramforsligan.com/crossskoter.htm

Bra sida, har inte vetat förr exakt vad som kunnat vara vekt på 2001:eek:rna. Bara att vissa kunde vika sig en aning.
Men för vanliga hemmafixare så tror jag inte dom ska försöka sig på att svetsa i aluminium, visserligen kan inte jag svetsa bra i något men har hört att aluminium är rätt speciellt.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Alu är lite speciellt att svetsa, ja. Helst ska man ha TIG svets och det är en konst i sig att kunna det. Lätt att göra misstag

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ja det är tur att jag har kompisar som är svetsare :eek: men det tråkiga är att dem har inga svetsar hemma och det blir så omständigt att forsla ut skotran på deras jobb :(

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Jo, det är en av barnsjukdomarna på den årsmodellen. Vad jag har hört är det enbart detta som händer, att huven inte passar riktigt men har ju som inte provat själv riktigt..

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Är det ungefär såhär det ser ut på -01:eek:rna om framvagnen gett med sig?
Eller är det här nått värre?

Oooh herre jösses då borde man lätt kunna se om edge:n mår bra eller inte :eek: Jag tror det ändå blir en edge 500 alt 600 från 01 men helst uppåt..men om man är smart så skulle man vänta tills våren så kanske man får tag i nått bättre för samma peng...tycker många skotrar har högt pris på ex: blocket..

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Förstår inte varför folk lägger ut gamla egde'ar från -01 för 40-45 papp när man kan få en 3-4 år nyare skoter i bättre skick för runt 5-15000 kr mer? Folk tror att dom sitter på guldklimpar och ska ha ut samma summa som dom köpte den för, 2-3 år tidigare. Trodde jag hade sett allt men då såg jag en 98'as polaris utannonserad för 55 tusen härom veckan.

En edge -02, oavsett motorstorlek är värd runt 40, max 45 i dagsläget skulle jag vilja säga. JAG skulle ha satsat på en sån ist. för en -01, men det är ju jag det :)

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
När snön töade bort i slutet av november så föll min brinnande tanke på byta nu direkt, men man får väl se när det kommer snö igen. Känns som det blir en skitvinter det är ju fan i mej 100grader varmt ute än å som du sa pitabroed så har du helt rätt med prissättningen..tråkigt.

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Sådär har jag på min 800x och jag känner ingen skillnad att skotern skulle gå sämre för det! Så har man missat något nu att om man inte åtgärdar så rasar skiten???

Är det ungefär såhär det ser ut på -01:eek:rna om framvagnen gett med sig?
Eller är det här nått värre?

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Sådär har jag på min 800x och jag känner ingen skillnad att skotern skulle gå sämre för det! Så har man missat något nu att om man inte åtgärdar så rasar skiten???

Har bara läst om det som kunde hända på vissa av 2001 modellerna, var ju inte alls alla som drabbades.

Men det jag har hört så skulle det inte vara något värre som hände än just det med passformen balja/huv. Tror inte det påverkar köregenskaperna. (stod om det i Snowrider nångång runt årsskiftet 05-06) Men kolla länken ibörjan av denna tråd så ser du ju vart du kan hålla lite koll på att det tex inte blir sprickbildning etc.