Renegade 800 alt 1000 +/-

guest

Aktiv medlem
17 maj 2011
56
0
1
Hej !

Har läst på om dessa skotrar men blir inte klok på de stora skillnaderna. Att 1000 kubikaren är tyngre har jag listat ut men hur mycket känns kilona de extra kilona !? 1000 kubikaren verkar också vara hållbarare än 800 som man inte läser mycket positivt om förutom då de just går.

Kan ni hjälpa mig med fördelar/nackdelar med respektive skoter ?

Gillar att leka i pudret och klättra bland träden och åka lite skidres här och var. Hade en Rev 600 sdi som jag var nöjd med sen tidigare men saknade lite mer matta.
 

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Har ej kört Renegade 1000, men däremot Summit 1000 Highmark och det är betydligt drygare att bryta omkring RT-chassiet än REV-chassiet. Hållbarare vet jag inte, men när 1000cc går sönder så blir det desto dyrare, och finns färre delar begagnat. Sen så rapplar aldrig en förgasare lika mycket som inspruningarna på dessa verkar göra, iaf på dom jag stött på.

Tror många problem med 800 PT motorn beror på dåligt underhåll, dålig varmkörning, ej koll på insugsgummin osv. Min har snart gått 1000 mil med enbart en förebyggande vevriktning samt kolvbyte som är gjort åt den (600 mil). Att det inte står så mycket neg om 1000 beror ju delvis på att det finns mycket färre av dessa ute på marknaden.

Men, det är ju fränt med stor motor, och med Boondocker osv kan man ju få ganska mycket effekt också :).
 
R

RevMan

om man verkligen gör hemläxan och hittar en 1000 med få mil billigt kan det vara ett alternativ. om du inte tänker läsa på och åtgärda ett par brister så håll dig borta.
Väger ungefär lika mycket som en Xtrim Boondocker 800e-tec.
Blir inte så mycket skidres med renegade pga hårt kopplad boggie.
 

guest

Aktiv medlem
17 maj 2011
56
0
1
Hej, igen !

Glömde såklart skriva att det är Rev-chassiet jag kikar på. Man törs med andra ord låt dem gå ändå uppemot 600 mil innan det är dags för att ordna vevaxel problemet.

Vad går det loss på om man skruvar i och ur vev själv ?!

Tack för svaren !
 
4

426H

Hej, igen !

Glömde såklart skriva att det är Rev-chassiet jag kikar på.

Tack för svaren !
1L motorn har aldrig funnits i rev-chassiet. Som markkus skriver ovan så kom den i RT chassiet, som är större och klumpigare än rev-chassiet.
Och 1000-kubikaren är inte hållbarare än 800:an. Finns en anledning till att man tog den motorn ur produktion så snabbt....
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
1000 kubikaren är sjukt oxig i karaktären. jag hade tagit 800an alla dagar i veckan. plus att 1000 kubikaren är jävligt svårsåld.
 

guest

Aktiv medlem
17 maj 2011
56
0
1
Har nu läst på och får skämas, fattar nu skillnaden på RT och REVchassiet. Då kan vi utesluta 1000 kubikaren, men känner att det här med vevaxel på 800 är bekymrande.

Skulle hittat en 800 med nyrenoverad vev, eftersom 600 SDI får jobba så hårt vi lite djupare snö.

Får fortsätta med mina funderingar, tack för alla svar !