Renegade E-tec VS X-trim E-tec

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
fast ska man åka mycket lössnö är ju en summit mycket bättre, ska du köra mycket led och köra utanför spåret så är xtrim ett bättre val !
 

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
255
7
18
Luleå
Körningen består nog 50/50 led/lössnö och 15% med passagerare!
Verkar som att det bästa allternativet är Renegade, gäller bara att hitta en....
Varför är Renegade 2010 dålig/sämre med passagerare än 2009?
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
ne det jag menade att är att alla renegade är mjuka, såg att dom 11orna fick man styvare fjädrar med skotern och då menar jag inte den x modellen !
den körning som du har är som mig typ, jag valde xtrim för jag orkar inte med dämpare som slår igenom, sen var dte synd att jag tog en 09a för den går inte lika bra i snön som en 10a, men var väl mest ute efter pps boggien så man kan köra i guppig led utan att svära, men då är ju frågan varför du ska köpa en 10a renegade när det finns 09 som är exakt samma skoter, hade kunnat förstå om du skulle ha en xtrim, men annars är det samma skoter på renegaden, kolla en 09a med låg mil och 44 matta, finns en del som är fina har jag sett !
 

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
255
7
18
Luleå
OK Ja det finns knappt några renegade 2010 som är lätt begagnade så jag letar efter en 2009 men det finns inte så många på blocket i alla fall, därför började jag titta på x-trim och summit för att inte bli utan skoter.
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
jaså? shit vad det går fort och sälja sina skotrar, kollade på skoter iår en nyare beggad, och hittade min xtrim 09a som hade 58 mil på mätarn ! var egentligen ute efter en renegade eller summit 08a för 09e var skit, men jag fick testa polarens renegade 600 med 44as matta och var super nöjd men när man skulle sitta 2 var det som min phazer mtx, inge vidare därför tog jag x-trimen, men när jag sökta fanns det hur många som helst !
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Om jag inte missminner mig helt så kan du ju byta till en hårdare fjäder bak om du väljer ski-doo typ touringmodell och klicka på den när du ska skjutsa, det är ju gjort på en minut, du kan även byta till fjäder från 600RS på främre boggie så ska de nog gå bra att skjutsa om det visar sig att du får genomslag. Det sistnämnda kan jag rekommendera oavsett skjuts eller ej vart grymt mycke bättre på min TNT jag hade.
 

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
255
7
18
Luleå
Ja jag tror att alla märken har sina för och nackdelar, men Arctic är nog inte helt fel men dom har ju bara Tz1 som är vettig att ha passagerare på!?
Sånna finns det för vettiga pengar men dom är nog rätt TUNGA...
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Ja jag tror att alla märken har sina för och nackdelar, men Arctic är nog inte helt fel men dom har ju bara Tz1 som är vettig att ha passagerare på!?
Sånna finns det för vettiga pengar men dom är nog rätt TUNGA...
Har en kompis som äger en TZ1, är ingen höjdare om du gillar att köra i lössnö, är som ett blysänke..
Eftersom du skriver att det är relativt liten del av din körning som kommer bestå av skjutsande så skulle iaf jag inte lägga så stor vikt i att skotern är en bekväm skoter att åka på som passagerare....Lägg störst vikt på den egenskap du kommer använda mest!
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Hur som helst så kan man ju sammanfatta att x-trim är bättre för skjutsning och renegade alternativt summit 146" för lössnö. Av min erfarenhet så funkar båda märkena klockrent på leden. Eftersom du skrev att du skall skjutsa 15% så funkar de nog oavsett vilken du väljer. Motivera istället valet 50-50 led lössnö vilken utav dessa du vill ha bäst maskin för. Jag anser att renegade/x-trim i första hand är ledmaskiner och summit lössnö så de är bara att prioritera. Man kan inte få en optimal skoter för både och, finns inte.
 

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
255
7
18
Luleå
Ja jag letar efter Renegade i första hand men det finns som sagt inte så många e-tec:are till salu, 800:eek:r finns det massor av.