Renovera dämpare!

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Tjena

Någon som vet vars dom är duktiga på att renovera dämpare i luleå trakten?Hur blir walker evans dämparna när man renoverar dom? Hört att det inte ska bli så stor skillnad. kanske lika bra att byta till ett par andra? Vilka då isf? Kom med tips och förslag!

Jag kör en polaris rmk dragon - 08!



mvh
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Beror väl helt och hållet på hur pass dåligt skick dämparen är i när det är dags att renovera. Stötdämpare skall renoveras 1 gång / säsong, då slipper man dyra reparationer där en massa delar måste bytas. Reservdelar till stötdämpare är inte billiga, det är ett som är säkert.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Har precis fått tillbaka mina dämpare som varit innepå renovering, när man trycker ihop dem märks det skillnad på om man jämför med innan hur de beter sig. Ser fram emot första svängen för att känna hur de känns.
 

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Dämparna är bara sunkiga och behövs ses över. Men funderar på att byta dämpare, tips på dämpare från andra maskiner som passar min?
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Det är väll inga större fel på walker evans dämparna?
Har en kompis som renoverade och shimsade om sina dämpare på en proxr med gott resultat.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
WE AIR dämparna har då jag fattat som att det inte är nån jätte glädje i att renovera. Jag vet inte vrf men det är det man läst om dom iaf:p
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Är det dom där walker air dämparna så skulle jag nog överväga att byta till antingen ett par fjäderbeklädda walker eller någon variant av fox float.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Ja jag sitter i samma situation. Lutar väl åt att man får köpa några nya. Eller bättre begagnade iaf:)

Bara en fråga rent allmänt, när det gäller längden, hur exakt måste den vara och är det att dom inte är för kort som är det vitkiga? Eller är det lika viktigt att dom inte är för lång?

T.ex. till Dragon RMK (-07 iaf) ska dom va som jag fattat 17,03tum, alltså ca 435mm, att dom då är typ 440-450mm kan ju inte spela någon roll?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Då jag monterade lite för långa dämpare på fram på min Phazer så gick det bra att få dit dom...men det visade sig att då den fjädrade ut max ( som förstått var längre ut än original) så tog a-armen i övre kant på spindeln och det gick inte att svänga :(

Så det är bra att kolla sånt ifall man monterar längre dämpare
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Aha tråkigt det.
Men det är alltså dämparen som sätter stopp för slaglängden åt båda håll? Både slår igenom och stoppar armen "neråt"?
Är ju tråkigt om man monterar en dutt kortare dämpare åsso rycker man av kolvstången eller liknande.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Aha tråkigt det.
Men det är alltså dämparen som sätter stopp för slaglängden åt båda håll? Både slår igenom och stoppar armen "neråt"?
Är ju tråkigt om man monterar en dutt kortare dämpare åsso rycker man av kolvstången eller liknande.
Ja det är dämparen som stoppar åt båda hållen...
 

Calleman91

Välkänd medlem
28 sept 2009
238
0
16
Vänersborg / Sälen
Har också slappa walker dämpare, skotern sjuker ihop å är påtok för mjuk, hade planer på att skicka iväg dom för service men när man läser detta så värkar det ju mer värt å köpa andra... Hur vet jag vilka som passar? Passar tex assault dämpare från 2011-13?

eller så kanske man bara ska byta den främre så man får lite extra res i maskinen ;DDD
 

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Härligt med kommentarer. Någon som vet hur walker dämparna är på assaulten 09, dämparna med separat gasbehållare och ställningsbar? Funkar det att stoppa framdämpare och boggiedämpare från en asssault? hur är dom? Gissar att dom har värre dämpare än dragonen både i boggie och framvagn? Har annars ett par kyb dämpare från en nytro 08-09 men var in på yamahacenter idag och dom sa att framvagnen förändrades till 10 då foxfloatarna kom. ( nytro orginal foxfloatarna passar nämligen rakt av på dragonen) OCH att dom fick byta ut nästan alla dämpare från 08orna eftersom dom var på tok för mjuka, någon som har erfarenhet av det? för gissar att det är från en 08a jag fått tag på. tyvärr