Hej jag har planerat att köpa ny skoter och har kollat lite smått på några rev 440s men det snackas ju att man måste byta kolvar så ofta, så jag undrar hur länge man kan köra på ett par kolvar?
bra vore om du har tempmätare så du kan hålla koll på hur varma varje cylinder är, annars är det väl bara tuta och gasa, sen på en 440i ska du aldrig hålla full gas längre än 10sec, dom varvar sönder totalt..
det är inte milen utan slitaget som bestämmer kolvbyte. beror på hur hårt du bestycker givetvis...bara o mäta får ej skilja mer än 0.15mm från de mått som stor instansat i kolven.
se till att åka med rätt bestyckning, ställ tändningen på 0 o plocka bort pivärmaren..tanka 98okt med rätt oljeblandning..då kan du ha en rolig vän i många mil.
Det viktiga är Bestyckning bestyckning och åter bestyckning..... jag anser att om du inte gillar att skruva så köp en annan motorstorlek (500ss 600) Kolvarna som många andra redan har sagt så kan dom gå 10 eller 300 mil så om du köper en 600 med lite mil på mätarn så är det (nästan) lika stor risk att få byta kolvar på den. Men som sagt (väldigt individuellt på maskinerna) så är dom fruktansvärt känsliga på bestyckningen kallt/varmt kust/fjäll. Så frågan är ju varför just en 440? Låter kanske lite väl negativ men har stått ett ex antal gånger å bytt munstycken efter nån led för att den gick för fett/snålt...
har kört 440 nu i snart 2 säsonger och har då inte haft nå problem med bestyckningen.Kan också säga att jag är grymt nöjd med min rev går som en raket och jag blev förvånad över hur lätt det va att hantera den, den går dit man vill om man säg så
kolvarna kostar 600kr st (sno pro) så det är inget problem egentligen. Mer jobbet om du inte gillar att skruva.
Har en egen fråga, kör en rev 440 -07 som har en temp mätare (original?). Går det läsa hur varmt skotern går hela tiden eller är det bara en varnare när det blir för varm typ?
Hade behövt lite hjälp och tips på bestyckning i min rev 440.
Körde på 32,5/350 så gick den lite fett, bytte därefter till 30/330 men då gick den snålt istället.
ska nämnas att jag kör vid Luleå och det var vid detta tillfälle kring -4 ute
så all hjälp uppskattas till 100%
edit; har nålen på läge 3 och luftskruvarna har jag ej rört.